سفیر ایران: تهران پس از لغو تحریم قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی در منطقه بپردازد

© Sputnikسفیر ایران: تهران پس از لغو تحریم قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی در منطقه بپردازد
سفیر ایران: تهران پس از لغو تحریم قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی در منطقه بپردازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاظم جلالی ، سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با خبرنگارخبرگزاری "ریانوووستی" اعلام کرد تهران بعد از رفع تحریم های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، "قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی در منطقه بپردازد و بر اساس نیازهای معقول دفاعی خود عمل خواهد کرد".

به گزارش اسپوتنیک، خبرنگار ریانووستی در این مصاحبه پرسید ، مسئولین ایران قبلا اعلام کرده بودند تهران آماده صادرات و واردات تسلیحات است. صحبت در مورد چه نوع قراردادهایی است؟ ایران آماده صادرات چه نوع تسلیحاتی است و با چه کسی مذاکره می کند؟

آقای کاظمی در پاسخ گفت:" بعد از تاریخ 18 اکتبر و رفع تحریم های تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت فصل جدیدی از همکاری بین ایران و روسیه شکل خواهد گرفت . ج.ا.ایران در طی این مدت به پیشرفتهای خوبی در زمینه های دفاعی و موشکی دست یافته است . ج.ا.ایران برای تقویت بنیه دفاعی خود با توجه به تجربه دفاع مقدس تقویت تسلیحات دفاعی را مد نظر قرار داده است . در این خصوص پروژهای زیادی وجود دارد که در سفرها و تماسهای مقامات ذیربط دو کشور در حال رایزنی و بررسی می باشد

کارشناس روس: روسیه و پکن شرکای اصلی ایران پس از لغو تحریم های تسلیحاتی 

 - اسپوتنیک ایران
کارشناس روس: مسکو و پکن شرکای اصلی تهران پس از لغو تحریم های تسلیحاتی

نتیجه تحریم ها در طول زمان چیزی جز تقویت خود اتکایی ایران نبود. جمهوری اسلامی قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی در منطقه بپردازد و در این زمینه برنامه خاصی نداریم. هر زمان که بر اساس نیاز های معقول دفاعی خودمان لازم بدانیم اقدام خواهیم کرد".

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، اکثریت تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد اما طبق آن قرار شد معاملات اسلحه با ایران طی 5 سال دیگر فقط با دریافت اجازه ویژه از شورای امنیت صورت گیرد که این در واقع به معنای تحریم تسلیحاتی ایران بود.  این موعد 18 اکتبر به سر رسید.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز به تحریم ایران از جمله در زمینه معاملات تسلیحاتی ادامه دهند.



 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала