شکایت نامزد خاشقجی علیه ولیعهد سعودی

© AP Photo / Virginia Mayoشکایت نامزد خاشقجی علیه ولیعهد سعودی
شکایت نامزد خاشقجی علیه ولیعهد سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودی، شکایتی را در یکی از دادگاه‌های آمریکا مبنی بر دخالت ولیعهد عربستان در مرگز خاشقچی ارائه دارد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از بلومبرگ در شکایت نامزد خاشقچی، علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنین نام بیش از 20 سعودی دیگر به عنوان متهم ذکر شده است.

این طرح دعوی با پیچیدگی‌هایی در روابط آمریکا-سعودی بر سر قتل سال 2018 خاشقجی، سوابق حقوق بشری ریاض، نقش آن در جنگ داخلی یمن و مسائل دیگر هم‌زمان شده است. سفارت عربستان به این طرح دعوی واکنشی نداشته است. محمد بن سلمان از حکم دستور قتل خاشقجی توسط خودش سرباز می زند.

حکم نهایی متهمین پرونده خاشقچی صادر شد
 - اسپوتنیک ایران
حکم نهایی متهمین پرونده خاشقچی صادر شد

خدیجه جنگیز و «دموکراسی برای جهان عرب اکنون» که یک گروه حقوق بشری مستقر در آمریکاست و خاشقجی موسس آن بوده است، در واشنگتن دی‌.سی شکایتی تنظیم کرده‌اند. در متن این شکایتنامه، نام چندین تن از دستیاران بن سلمان و مقام‌هایی که در عربستان بابت این قتل محکوم شدند، ذکر شده است.

از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، موج بازداشت‌ها برای گسترش سلطه و نفوذ وی در عربستان گسترش یافته است و طی این مدت شمار زیادی از مخالفان آل سعود از جمله شاهزادگان و بازرگانان به بهانه‌های مختلف بازداشت شده‌اند.

این بازداشت‌ها همچنین شامل حال شماری از علما و نویسندگان عربستان سعودی از جمله «سلمان العوده» می‌شود، اما شاخص‌ترین اقدام سرکوبگرانه بن سلمان، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار معروف منتقد آل سعود در دوم اکتبر سال 2018 در داخل سفارتخانه عربستان در استانبول و تکه تکه کردن جسد وی است.

خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست 2 اکتبر 2018 میلادی طی یک عملیات که توسط 15 مامور اطلاعاتی و امنیتی سعودی انجام شد، در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و جسد وی تاکنون پیدا نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала