وزیر بهداشت ایران: شفاف‌ترین کشور در آمار کرونا هستیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وزیر بهداشت ایران: شفاف‌ترین کشور در آمار کرونا هستیم
وزیر بهداشت ایران: شفاف‌ترین کشور در آمار کرونا هستیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر بهداشت ایران بزرگترین نقصان این کشور در مدیریت کرونا را برخورد محکم با قانون‌شکن دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اظهار داشت: امروز بزرگترین نقصان ما در مدیریت کرونا، برخورد محکم با قانون‌شکن است و این ضعفی است که داریم و اگر این ضعف را با همت والای ناجا نتوانیم مدیریت کنیم، به‌عنوان فرمانده عملیات مبارزه با کرونا می‌‌گویم که کرونا در این کشور جمع نخواهد شد.

آخرین وضعیت کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران
آخرین وضعیت کرونا در ایران

وزیر بهداشت ایران تصریح کرد: یکی از شفاف‌‌ترین کشورهایی که آمار کرونا را گزارش می‌‌کند، ایران است؛ نمی‌‌خواهم اسم ببرم که در این فضای غبارآلود، برای روابط بین‌الملل کار را سنگین‌تر کنم اما کشوری که می‌‌گوید "ما ۱۵ هزار مورد مثبت و ۵ تا ۱۰ مورد مرگ‌ومیر داشته‌‌ایم"، شما باور می‌‌کنید؟ بعضی از کشورهای پیشرفته اروپایی که اسم آنها را نمی‌‌برم گفتند که "مرگ‌‌های ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای را برای کووید۱۹ ثبت نکنید."

نمکی بیان داشت: یکی از کشورهای اروپایی گفت "اگر کسی به‌دلیل بیماری زمینه‌‌ای مانند فشار خون بالا یا دیابت فوت کرد، دلیلی ندارد اگر به کرونا هم مبتلاست، آن را گزارش کنیم"؛ ۱۲ درصد از مرگ‌ومیرها در ایران، مرگ‌‌هایی است که بیماری زمینه‌‌ای یا سن بالای ۶۵ سال ندارند، اما ما همه را ثبت می‌‌کنیم.

وی افزود: تنها موردی که ما ثبت نمی‌کنیم، طبق دستور سازمان جهانی بهداشت، مواردی است که شاید پزشکان با سی‌تی‌اسکن تشخیص احتمالی کووید۱۹ می‌دهند، اما تست PCR مثبت نیست. طبق دستور سازمان جهانی بهداشت، فقط می‌‌توانیم کسی را بیمار کووید۱۹ بدانیم که PCR او مثبت باشد و برآورد کردیم، حداکثر حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد ممکن است مواردی باشد که پزشکان تشخیص کووید۱۹ می‌دهند، اما PCR منفی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала