هشدار ارمنستان درخصوص خطر شیوع طاعون در منطقه درگیری قره باغ

© Sputnik / Asatur Yesayantsهشدار ارمنستان درخصوص خطر شیوع طاعون در منطقه درگیری قره باغ
هشدار ارمنستان درخصوص خطر شیوع طاعون در منطقه درگیری قره باغ
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت بهداشت ارمنستان روز یکشنبه از خطر فعال شدن کانون های طاعون در منطقه درگیری قره باغ در صورت ادامه جنگ و درگیری خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشر شده در سایت وزارت بهداشت ارمنستان آمده است: « جنگ و درگیری در مناطق کانون های طبیعی طاعون زانگرس قره باغ و پریاراک درجریان است جایی که هم عوامل بیماری زا و هم ناقلان بیماری وجود دارند. نبود شرایط برای جابه جایی اجساد کشته شدگان به منظور دفن یا تعویض باعث شده است که اجساد محیط مناسبی برای تغذیه و پرورش حشرات و حیوانات وحشی شوند که ناقل طبیعی بیماری عفونی هستند.»

در وزارت بهداشت یادآوری کردند که عوامل عفونی و از جمله عوامل خطرناک برای مدت طولانی در محیط طبیعی زنده می مانند که همه پیش نیازهای شیوع و همه گیری بیماری را دارند.

همچنین خاطر نشان می شود: « نبرد ها ممکن است باعث فعال سازی کانون ها و بالابردن خطر انتقال بیماری های عفونی مانند طاعون، تولارمی و لپتوسپیروز شود.  سرایت بالا و مرگ و میر ناشی از طاعون تهدیدی برای بیماری های گسترده محسوب می شود.»

در این اطلاعیه آمده است که آلودگی محیط زیست، تولید مثل جوندگان، شیوع بیماری های عفونی، نه تنها برای مناطق درگیر بلکه برای کشورهای همسایه منطقه نیز خطرناک است.  پزشکان ارمنی می گویند: « از جمله ایران با در نظر گرفتن مسافت کم، گستره جغرافیایی و وجود رودخانه ارس، از نظر خطر گسترش عفونت به مناطق حاشیه رودخانه از طریق آبراهه ها بسیار زیاد است.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала