علی اف: ارمنستان خواستار آتش بس در قره باغ شد

© AFP 2023 / FREDERICK FLORINعلی اف: ارمنستان خواستار آتش بس در قره باغ شد
علی اف: ارمنستان خواستار آتش بس در قره باغ شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آذربایجان مدعی شد که ارمنستان خواستار آتش بس در قره باغ شده است.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان مدعی شد که ارمنستان هفته گذشته خواستار آتش بس در قره باغ شده است، به گفته علی اف دلیل این امر وضعیت دشوار در جبهه‌ها بوده است.

رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با کانال تلویزیونی "A Haber" ترکیه بیان داشت: ما برای مبادله اجساد و زندانیان پیشگام شدیم. اما به شرطی برای این امر موافقت کردیم که مذاکرات اساسی، بدون تغییر قالب، از سر گرفته شود. اما همانطور که دیدیم، آنها از آتش بس برای اهداف خود استفاده کردند.

قره‌باغ، دودی که به چشم ایران خواهد رفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
قره‌باغ، دودی که به چشم ایران خواهد رفت

وزارت دفاع ارمنستان به نوبه خود اعلام داشت که این جمهوری آماده رعایت شرایط آتش بس بشردوستانه و توقف خصومت است. ایروان از جامعه بین الملل، به ویژه گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، خواستار این شد که درخواست‌ آتش بس را به آذربایجان اعلام کنند.

وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه 9 اکتبر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 امروز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال  طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند.

در عین حال، ارمنستان و آذربایجان در همان روز اتهامات مربوط به عدم رعایت توافق نامه‌ها و حمله به منطقه مورد مناقشه قره باغ را علیه یکدیگر مطرح کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала