گزارش و تحلیل

آیا ترامپ دلواپس سورپرایز اکتبر ایران است؟

© AFP 2023 / Alex Edelmanآیا ترامپ دلواپس سورپرایز اکتبر ایران است؟
آیا ترامپ دلواپس سورپرایز اکتبر ایران است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که بسیاری بحث سورپرایز اکتبر ترامپ برای برگرداندن شرایط انتخاباتی آمریکا را مطرح می کنند این روزها جسته گریخته صحبت از سورپرایز اکتبر ایرانی است که ممکن است ضربه آخر را به کالبد ضعیف انتخاباتی ترامپ وارد کند.

اسپوتنیک - صحبت های بسیار عصبانی خارج از عرف ترامپ در مورد ایران، چه هفته گذشته چه این هفته نشان می دهد که این روزها بزرگترین دغدغه رییس جمهوری آمریکا ایران است.

بسیاری باور دارند اینکه ایشان اظهار داشته اند "ایرانی ها کاری نکنند من وادار شم کاری کنم که تا به حال نکردم" خود نشان می دهد که وی و تیم انتخاباتی اش دغدغه آن را دارند که ضربه نهایی در انتخابات بر او از سمت ایران وارد شود و نه از سمت رقبای دمکرات او.

تهدید ترامپ علیه ایران تکرار شد؛ کاری می کنیم که تا حالا نکردیم - اسپوتنیک ایران
تهدید ترامپ علیه ایران تکرار شد؛ کاری می کنیم که تا حالا نکردیم

سکوت معنا دار ایرانی ها در مورد این صحبت های توهین آمیز ترامپ موجب آن شده که دولت مردان آمریکایی بیش از پیش دلواپس باشند.

همه ماجرای گروگان های آمریکایی در ایران وناتوانی کارتر در آزادی آنها را به خاطر دارند و در حالی که دولت آقای کارتر تلاش داشت این گروگان ها را قبل از انتخابات آزاد کند ایرانی ها دقیقا روزی که رونالد ریگان دولت را در اختیار گرفت گروگان ها را آزاد کردند تا به جهان بفهمانند آنکه کارتر را سرنگون کرد ایرانی ها بودند.

ناکامی های ترامپ در همه سیاست های بین المللی اش بر کسی پوشیده نیست اما مشکل اصلی او امروزه سیاست های داخلی اش می باشد که منجر شده رقیب دمکرات او بتواند از او جلو بیافتد.

قطعا امروزه همه تمرکز ترامپ و تیم انتخاباتی اش بر سیاست داخلی اش می باشد و بحث انتشار ایمیل های خانم هیلاری کلینتون هم در همین راستا قرار بود که بمب اکتبر به حساب بیاید اما ظاهرا درون آمریکا تاثیر چندانی نداشته.

حال برخی کارشناسان باور دارند آقای ترامپ دلواپس است که ایرانی ها یا متحدین آنها در منطقه خاورمیانه دست به کاری بزنند که تیر خلاص  بر کالبد بی جان حمله انتخاباتی اش به حساب بیاید.

به همین دلیل هم با تلاش دولت عراق آمریکایی ها حاضر شدند یک نوع آتش بس با گروه های مقاومت ایجاد کنند و وعده داده اند تا برنامه عقب نشینی خود از عراق اعلام کنند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
توییت سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به هتاکی ترامپ علیه جمهوری اسلامی

همچنین علیرغم اینکه آمریکایی ها منافع زیادی در آذربایجان دارند اما تلاش می کنند از درگیر شدن مستقیم در این درگیری ها پرهیز کنند.

از سوی دیگر تلاش می کنند با طالبان هم یک نوع آتش بس وصلح راه بیاندازند تا بلکه حملات آنها بر علیه نیروهای آمریکایی کمتر شود.

شکست های بین المللی تیم آقای ترامپ آنقدر وسیع می باشد که آنها حاضر شدند دو برگه مهم خود در مجالس اسلامی و عربی، یعنی بحرین و امارات را از دست بدهند تا بلکه این ماجرا بتواند به اعتبار آقای ترامپ بیافزاید، اما این هم کارساز نبود.

تنها نقطه ضعف آنها حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس ویا سوریه می باشد که آنجا آسیب پذیری شان بسیار زیاد می باشد، که خوب دست ایران ایناها بسیار باز است.

ترامپ: پس از پیروزی در انتخابات از ایران با من تماس می گیرند - اسپوتنیک ایران
ترامپ: پس از پیروزی در انتخابات از ایران با من تماس می گیرند

همچنین این واهمه وجود دارد که به یکباره حمله ای به متحدین آمریکا مثل عربستان سعودی و یا اسراییل شود ویا جنگی رخ دهد  یا اینکه خود اینها کاری کنند که جنگی بر علیه آنها راه بیافتد که دولت امریکا به عنوان حامی اینها در موقعیت ضعف قرار بگیرد.

با توجه به اینکه عربستان سعودی و امارات امروزه شدیدا در یمن درگیر می باشند و اسراییل هم هر روز در سوریه ومناطق فلسطینی شر به پا می کند هیچ بعید نیست حتی اگر ایرانی ها هم برنامه ریزی نکرده باشند به یکباره همه معادلات به هم بریزد و همه معادلات به ضرر ترامپ تمام شود و آرزویش برای رسیدن مجدد به کرسی ریاست جمهوری بر باد برود.

آنچه این روزها بسیار واضح است این می باشد که آقای ترامپ شب تا صبح و صبح تا شب را با کابوس نفرین سلیمانی سر می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала