گزارش و تحلیل

در بحران قره باغ چه انتظاری از ایران باید داشت؟

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر در بحران قره باغ چه انتظاری از ایران باید داشت؟
در بحران قره باغ چه انتظاری از ایران باید داشت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسئله قره باع یک مسئله ریشه ای، تاریخی و ناشی از دخالت برخی قدرت های منطقه ای است؛ که هر از گاهی به عنوان کانون بحران در جنوب قفقاز و بحران منطقه ای و بین المللی تبدیل می شود.

اسپوتنیک - پارلمان قره باغ کوهستانی (جمهوری خودخوانده آرتساخ) اعلام کرد: با تأکید بر اهمیت صلح منطقه ای، امنیت، همکاری مفید و مبارزه بین کشورهای منطقه علیه تروریسم بین المللی، ما از مقامات ارمنستان، روسیه و ایران می خواهیم که استفاده آذربایجان از گروه های تروریستی بین المللی و نمایندگان آنها در تجاوزات نظامی علیه آرتساخ را محکوم کنند.

در این بیانیه آمده است: ما همچنین خواستار ایجاد یک مرکز هماهنگی ضد تروریستی برای شناسایی و توسعه برنامه های مشترک برای خنثی سازی تروریست های بین المللی در این منطقه، نقاط استقرار آنها و پایگاه های نظامی آنها هستیم.

پارلمان قره باغ همچنین گفت: با کمک ترکیه تروریست های بین المللی و نمایندگان گروههای مختلف افراطی از سوریه، عراق و لیبی وارد منطقه شدند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی خاور میانه، آمریکا و ایران، ایران و روسیه، در این رابطه به گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک پرداخت.

از نظر شما در این خصوص چه اقداماتی را باید از سوی ایران انتظار داشت؟

پیشنهاد پارلمان قره باغ به ارمنستان، روسیه و ایران - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد پارلمان قره باغ به ارمنستان، روسیه و ایران

مسئله قره باع یک مسئله ریشه ای، تاریخی و ناشی از دخالت برخی قدرت های منطقه ای است؛ که هر از گاهی به عنوان کانون بحران در جنوب قفقاز و بحران منطقه ای و بین المللی تبدیل می شود.

بیشتر اختلافات در حقیقت بر سر مسئله قره باغ نیست، بلکه مسئله حضور و نفوذ قدرت های منطقه ای هست، از آنجایی که متاسفانه ترکیه از ابزار تروریسم برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند، این کشور اخیراٌ اقدام به انتقال صدها تن از تروریست های داعش، جبهه النصره و القاعده کرده و به جمهوری آذربایجان آورده است، که این مسئله برای کشورهای منطقه مخصوصا ایران به دلیل وجود مرز مشترک با جمهوری آذربایجان خطر آفرین است؛ ایران به شدت نسبت به امنیت ملی خود احساس خطر می کند.

متاسفانه ترکیه به خاطر برخی مسائل منطقه ای و جهانی از تروریست چه در سوریه و چه در لیبی حمایت کرده است و هم اکنون در آذربایجان مشاهده می کنیم.

استفاده از این گروهک های تروریستی باعث پیش بردن بحران از آسیای میانه به قفقاز و آسیای میانه می گردد و اگر بحران قره باغ از راه گفتگو و با دخالت سازمان ملل حل و فصل نگردد متاسفانه این بحران طولانی خواهد شد که بر کشورهای منطقه تاثیر منفی خواهد داشت و به همین دلیل ایران با نگرانی مسئله درگیری های قره باغ و جمهوری آذربایجان را دنبال می کند.

جلالی: مذاکرات ایران و روسیه در خصوص قره باغ تداوم دارد - اسپوتنیک ایران
جلالی: مذاکرات ایران و روسیه در خصوص قره باغ تداوم دارد

در صورتیکه مشکل قره باغ به صورت ریشه ای حل نگردد و از کانون بحران به کانون صلح و همکاری منطقه تبدیل نگردد به یک چالش جدی برای منطقه جنوبی قفقاز مبدل خواهد گشت.

لذا باید ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور مهم منطقه در این خصوص گفتگو کنند و طرفین (آذربایجان و ارمنستان) را به حل ریشه مسئله قره باغ سوق دهند. مسئله قره باغ بیش از این که یک مشکل جغرافیایی باشد، یک سری اختلافات عقیدتی، قومیتی هست که ادامه این وضع تاثیر خود را هم بر ایران هم بر روسیه و هم بر ترکیه باقی خواهد گذاشت و این درگیری باید سریعا با کمک سازمان ملل حل شود یا اینکه جمهوری قره باغ به عنوان کشوری ثالث بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شناخته شود و یا به صورت مشترک بین ارمنستان و آذربایجان اداره گردد.

چنین وضعیتی و باقی ماندن بحران در این منطقه موجب خواهد شد، که جنوب قفقاز به بالکان جدیدی تبدیل گردد، فلذا سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که دارای مسائل مشترک هستند باید از راه گفتگو کمک به حل مسئله قره باغ نمایند.

در صورتیکه از طریق گفتگوها مسئله قره باغ حل نشود و این درگیری ها به سمت مرزهای جمهوری اسلامی ایران کشیده شود، آیا ایران گزینه نظامی را در دستور کار خود قرار خواهد داد؟

 مناقشه قره باغ و بی طرفی مبهم ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مناقشه قره باغ و بی طرفی مبهم ایران

قطعا جمهوری اسلامی ایران، برای حل بحران منطقه قره باغ موافق با گزینه نظامی نیست؛ به دلیل اینکه بالاخره ایران دارای اشتراکات قومیتی با دو کشور آذربایجان و ارمنستان است، مخصوصاٌ مردم شمال غرب ایران (آذری های ایران) حساسیت زیادی بر روی آذربایجان و مسئله قره باغ دارند، نباید این بحران منطقه ای را تبدیل به بحران فرامنطقه ای کرد.

ایران با دقت و نگرانی تمامی مسائل مربوط به قره باغ را دنبال می کند و قصد مداخله نظامی ندارد چراکه با حضور نظامی ایران به این منطقه، پای حضور نظامی ترکیه نیز به این منطقه باز خواهد شد و ورود حضور نظامی ترکیه باعث کشانده شدن پای سایر کشورهای جهان نیز می گردد، پس به نفع ایران نیست که وارد حوزه نظامی بحران قره باغ گردد و باید با همکاری کشورهای منطقه و سازمان ملل این مسئله هرچه سریعتر از طریق گفتگو حل گردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала