علی اف: باکو آماده است فورا مذاکره با ایروان درباره قره باغ را آغاز کند

© Sputnik / Azerbaijani Presidential Press Office /  مراجعه به بانک تصاویر علی اف: باکو آماده است فورا مذاکره با ایروان درباره قره باغ را آغاز کند
علی اف: باکو آماده است فورا مذاکره با ایروان درباره قره باغ را آغاز کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که کشورش آماده است برای حل بحران قره باغ با ارمنستان مذاکره کند.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت: باکو آماده است تا بلافاصله مذاکرات خود را با ایروان در مورد قره باغ کوهستانی آغاز کند.

وی افزود: "ما آماده هستیم که از فردا شروع کنیم، بنابراین همه چیز به اقدامات گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، برنامه کاری آنها بستگی دارد. طرف ما آماده است تا بلافاصله شروع کند."

گفتگوی تلفنی ظریف با لاوروف - اسپوتنیک ایران
گفتگوی تلفنی ظریف با لاوروف درباره تنش در قره باغ

روز جمعه، مذاکرات بین سران روسیه، وزارتخانه های خارجه ارمنستان و آذربایجان در مسکو برگزار شد. پس از این مذاکرات بیانیه مشترکی تصویب شد که در آن طرفین با آتش بس موافقت کردند که از ساعت 12.00 به وقت محلی در 10 اکتبر لازم الاجرا شد. طرفین یکدیگر را به عدم رعایت قوانین متهم می کنند. علاوه بر این به دنبال مذاکرات مسکو، آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، بر اساس اصول اساسی حل و فصل، توافق کردند که مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز در اسرع وقت آغاز کنند.

چندین هفته است که درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی شروع شده است و دو طرف طی این مدت، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند و بر اثر این درگیری ده‌ها نفر از دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند. دو طرف مدعی حملات طرف مقابل به غیرنظامیان هستند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала