گزارش و تحلیل

توسعه ی روابط ایران و چین، نتیجه ی تحریم های آمریکا

© AFP 2023 / POOL / NOEL CELISتوسعه ی روابط ایران و چین، نتیجه ی تحریم های آمریکا
توسعه ی روابط ایران و چین، نتیجه ی تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فردا با همتای چینی خود دیدار و گفتگو‌ خواهد کرد.

اسپوتنیک - دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت وانگ یی وزیر امور خارجه چین و در راس هیئتی بلند پایه به چین سفر کرده است،  امروز بعد از ظهر با استقبال مقامات این کشور وارد استان یون نان در جنوب چین شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فردا با همتای چینی خود دیدار و گفتگو‌ خواهد کرد.

آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته از برنامه سفر دکتر محمد جواد ظریف به چین خبر داد و در این زمینه افزود :

واکنش چین به بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش چین به بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران

در ادامه رایزنی های نزدیک جمهوری  اسلامی ایران و چین، وزیر امور خارجه کشورمان به منظور دیدار با آقای وانگ یی عضو شورای دولتی چین و وزیر امور خارجه این کشور روز جمعه ۱۸ مهر عازم چین خواهند شد.

آقای دکتر سعید خطیب زاده دستور کار این سفر را تبادل نظر در مورد تحولات بین المللی، منطقه ای و گسترش روابط دوجانبه ذکر کرد و گفت:

دو کشور در عرصه های مهمی مانند مقابله با یکجانبه گرایی و مداخله امریکا در امور داخلی کشور ها اتفاق نظر دارند.

وی همچنین در پیام توییتری خود تاکید کرد:

در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین، دو کشور مصمم به گسترش بیش از پیش مشارکت راهبردی با یکدیگر هستند.

با وجود فشار حداکثری ایالات متحده، چین شریک نخست اقتصادی ایران است.

مشارکت ایران و چین چون آخرین میخی بر تابوت فشارهای آمریکا است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مشارکت ایران و چین چون آخرین میخی بر تابوت فشارهای آمریکا است

آقای دکتر رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه درباره اهداف سفر دکتر محمد جواد ظریف به کشور چین بیان کرد:

روانسازی تجارت بین دو کشور به ویژه برای کمک به بخش خصوصی یکی از اهداف این سفر است، متاسفانه تحریم های ظالمانه آمریکا در تمام بخش‌ ها فشار وارد کرده است اما خوشبختانه در شرایط بسیار خوبی برای تجارت با کشور چین قرار داریم و باید با تلاش فراوان شرایط را به ویژه برای بخش خصوصی بهتر کنیم.

موضوع دوم که در این سفر قطعاً بررسی خواهد شد موضوع روز دنیا یعنی کرونا ویروس است خوشبختانه دو کشور در دوران شیوع کرونا توانستند به خوبی به یکدیگر کمک کنند، اکنون در مرحله هستیم که برای واکسن کرونا می توانیم با یکدیگر همکاری های موثری داشته باشیم.

مسئله دیگری که در این سفر مطرح می شود اسناد اقتصادی روابط ایران و چین است،  اسنادی گمرکی میان دو کشور وجود دارد که می‌تواند تاثیری چشمگیر بر روابط جمهوری اسلامی ایران و چین بگذارد، همچنین پیشنهاد سندی برای انسجام بخشیدن به روابط بهداشتی وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала