گزارش و تحلیل

کووید-19؛ چرا موج دوم چین را فرا نگرفته است؟

© Sputnik / Miguel Сandеla /  مراجعه به بانک تصاویر کووید-19؛ چرا موج دوم چین را فرا نگرفته است؟
کووید-19؛ چرا موج دوم چین را فرا نگرفته است؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که اروپا زیر موج دوم قرار گرفته و آمریکا، برزیل و هند زیر موج اول خفه می شوند، چین طی 50 روز بدون عفونت های محلی بسر می برد.

اسپوتنیک - از ژانویه سال گذشته میلادی 80 هزار نفر در کشوری با جمعیت 1.5 میلیارد نفر آلوده شده اند و 4.7 هزار نفر فوت کرده اند. در ماه های اخیر ، اوضاع در چین تقریباً عادی بوده است. در ماه ژوئن سال جاری ، شورای دولتی جمهوری خلق چین كتاب سفید تحت عنوان "مبارزه با کوود-19. چین در عمل" را منتشر كرد. در آن 126 نکته از استراتژی مقابله با ویروس کرونا تشریح شده است. یک ماه برای مرحله اول - محلی سازی اپیدمی در ووهان ، دو ماه برای مرحله دوم - به حداقل رساندن موارد جدید ابتلا و سه ماه برای مرحله سوم - اخراج ویروس از شهر مصرف شد. دولت اطمینان دارد که عامل اصلی موفقیت نظم و انسجام شهروندان است. همزمان ، رسانه های دولتی تأكید می كنند: "تقابل چین با این بیماری همه گیر ، رهبری محکم علمی كمیته مرکزی حزب كمونیست چین و رفیق شی جین پینگ را نشان می دهد. پیروزی هم اینک جشن گرفته شده است. در اوایل سپتامبر، شی جین پینگ شخصاً در خانه مجلس خلق در پکن به قهرمانان نبرد علیه کوید- 19 مدال اهدا کرد.

ترامپ چین را مقصر شیوع ویروس کرونا دانست - اسپوتنیک ایران
ترامپ چین را مقصر شیوع ویروس کرونا دانست+ویدئو

مرکز همه گیری در ابتدای سال میلادی ووهان چند میلیونی بود. در پایان ژانویه قرنطینه سختی در ووهان برقرار شد ، حمل و نقل عمومی متوقف گردید ، ده میلیون نفر در خانه حبس شدند ، پزشكان مناطق دیگر به آن شهر منتقل شدند و چند بیمارستان صحرایی مجهز شدند. و در تاریخ 26 آوریل ، بیمارستان های ووهان کلیه بیماران شفا یافته کرونا را مرخص کردند. هنوز شیوع های جداگانه ای در کشور وجود داشت ، اما به سرعت کنترل شدند. بعضی از استان ها حتی به اندازه گیری دما در مکانهای عمومی و کنترل رژیم پوشیدن ماسک اکتفا کردند. کنترل دقیق کسانی که از خارج می رسند برقرار شده است. بسیاری از هتل ها به محل های انزوا تبدیل شده اند.

تیمور اوماروف مشاور مرکز کارنگی مسکو در گفتگو با خبرگزاری نووستی تأکید می کند: چنین سرعت و کارآیی با این واقعیت توضیح می شود که چینی ها پیشتر تجربه اپیدمی های قبلی ویروس سارس را داشته اند: "آنها می دانستند که در این موارد چه کار کنند."  در صورت تکرار شیوع ، شهرها ، مناطق خاص و حتی مجتمع های مسکونی بلافاصله بسته می شدند. رهبران محلی که ویروس را از دست داده بودند از پست های خود برکنار می شدند. و البته تست های گسترده انجام می شد. در ووهان ، کل جمعیت در طول ده روز تست شد و با استفاده از روش های مختلف، برخی از آنها چندین بار تست شدند." در اپلیکیشن های معروف چینی ، کدهای به اصطلاح بهداشتی ظاهر شده است که با استفاده از آنها توانستند خطر عفونت و تماس احتمالی با ناقلین  عفونت را ارزیابی کنند. برای کشف افرادی که رژیم ماسک یا قرنطینه را نقض کرده اند از دوربین های مداربسته استفاده شده است. محدودیت های شدید و توانایی کنترل رعایت بدون چون و چرا آنها شرط مهم موفقیت است. با این وجود ، عامل مهم دیگر همبستگی عمومی و انضباط مردم است. چینی ها به پیروی از همه دستورات عادت کرده و به مقامات رسمی اعتماد می کنند.

ادعای واشنگتن: روسیه ، چین و ایران تلاش می کنند آمریکا واکسن کرونا نسازد - اسپوتنیک ایران
ادعای واشنگتن: روسیه ، چین و ایران تلاش می کنند آمریکا واکسن کرونا نسازد

هفته اول اکتبر روزهای تعطیل به مناسبت روز جمهوری خلق چین است. تعطیلات دولتی همزمان با تعطیلات سنتی  اواسط پاییز است. وزارت فرهنگ و گردشگری اعلام کرد که 425 میلیون نفر در روزهای اول ماه اکتبر سفر کردند که تنها 1.2 میلیون نفر کمتر از سال گذشته است. میزان بازدید از مکان های معروف گردشگری 75 درصد است. صنعت گردشگری در آخر هفته اکتبر 312 میلیارد یوان (45.9 میلیارد دلار) درآمد کسب کرده است. سینماها نیز جان گرفتند. از اول اکتبر تا 4 اکتبر 62.4 میلیون نفر از مردم چین فیلم های جدید را تماشا کرده اند. پلیس مسلح از 30 سپتامبر برای حفظ نظم عمومی در میان مردم در خیابان ساحلی  Wai tai در شانگهای مشغول انجام وظیفه است.  یکی از ساکنان شانگهای ولادیسلاو گازین به ریا نووستی گفت: "تقریباً تمام محدودیت ها برداشته شده است. فقط در مترو ، در وسایل نقلیه عمومی ، در موسسات دولتی نمی توانید بدون ماسک باشید ، این دقیقاً کنترل می شود. آنها همچنین ترک شانگهای را برای کارکنان آموزش و پرورش توصیه نمی کنند ، در غیر این صورت  این افراد برای 14 روز قرنطینه می شوند. ولادیسلاو معتقد است که آمار رسمی قابل اعتماد است: "زندگی به روال معمول خود بازگشته است و در مراکز درمانی مانند زمستان هیچ صف وجود ندارد. هیچ ویدئو ، عکس یا سایر اطلاعات در اینترنت وجود ندارد که نشان دهد مقامات این ارقام را دست کم می گیرند. چینی ها اقدامات احتیاطی را بسیار جدی می گیرند.

چین از واکسن کرونا در پکن رونمایی کرد - اسپوتنیک ایران
چین از واکسن کرونا در پکن رونمایی کرد

در سایر شهرهای بزرگ نیز وضعیت به همین منوال است.  در پکن رژیم  ماسک را رعایت می کنند. در کل همه چیز بسیار آرام است. ظاهراً هیچ شیوع جدیدی وجود ندارد. چینی ها زود نگران می شوند و بلافاصله شروع به بحث در این باره می کنند. اگر شاخص ها دست کم گرفته شده ند ، خیلی زیاد نیست.

تیمور اوماروف معتقد است که نباید کاملاً به داده های مقامات چینی اعتماد کرد. وی گفت: "آنها چندین بار روش شمارش موارد جدید ابتلا و مرگ را تغییر دادند ، برای مدت طولانی عفونت های بدون علایم را در نظر نگرفتند. اما به نظر می رسد که حالا اوضاع  پایدار و با ثبات است ، قطعاً هیچ شیوع بزرگی وجود ندارد ، پنهان کردن چیزی لازم نیست."

در همین حال ، در چین ، مرحله سوم آزمایشات بالینی واکسن کرونا ویروس توسط شرکت های محلی CanSino Biologics ،Sinovac Biotech و Sinopharm آغاز شده است. از اواخر ماه ژوئیه، صدها هزار کارگر در شرکت های دارای اهمیت حیاتی کشور واکسینه شده اند. ناظران انتظار دارند واکسن قابل دسترس عموم طی هفته های آینده به مراکز درمانی برسد. پنجمین جلسه عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از 26 تا 29 اکتبر در پکن برگزار می شود. مقامات نباید اجازه بدهند ویروس جدید چنین حادثه مهم سیاسی را تحت شعاع قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала