گزارش و تحلیل

تاثیر تحریم های بانکی جدید بر ایران چه قدر است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / تاثیر تحریم های بانکی جدید بر ایران چه قدر است؟
تاثیر تحریم های بانکی جدید بر ایران چه قدر است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که 18 بانک ایرانی را تحریم کرده تا کلا سیستم مالی ایران با جهان قطع شود.

جناب دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران هم اظهار داشته بود که این تحریم ها روزنه تعاملات مالی ایران برای خرید دارو و غذا را هدف قرار داده.

بسیاری وقتی از دور به این ماجرا نگاه می کنند متوجه نمی شوند که چه شده و چه اتفاقی قرار است رخ دهد و حتی امروزه هم می شنیدم که برخی از دلار 50 یا 60 هزار تومانی و از هم پاشیدن اقتصاد در ایران صحبت می کردند.

بنده هم به شوخی به آنها می گویم، دوستان دلواپس نباشید همه این اتفاقات و مشکلات اقتصادی از قبل رخ داده، دیگر از سیاهی که سیاه تر نیست.

سوال همه هم این است که ماجرا چیست و چه فشاری اضافه تری قرار است بر ایران وارد گردد؟

واکنش همتی به تحریم های جدید آمریکا - اسپوتنیک ایران
واکنش همتی به تحریم های جدید آمریکا

اگر در یک کلمه بخواهیم بگوییم باید بگوییم «هیچ».

در واقع دیگر تحریمی نمانده که آمریکا بر علیه ایران اعمال نکرده باشد و بیشتر این تحریمها تبلیغات رسانه ای است تا تحریم هایی که بتوان از آنها به عنوان فشار مضاعف یا جدید نام برد.

در حال حاضر بیش از ده سال است که بانک مرکزی ایران تحریم است و سیستم سویفت بر روی همه بانک های ایرانی بسته می باشد و عملا بانکهای ایرانی تعاملات رسمی قابل توجهی با جهان ندارند که تصور کنیم حالا تحریم های بانکی جدید بر علیه این بانک ها می خواهد چه بلایی سر ایرانی ها بیاید.

بلای آمریکا از قبل بر سر ملت ایران نازل شده.

ظلم و ستم و کینه و دشمنی مقامات آمریکایی بر علیه مردم و ملت ایران که دیگر برای همه روشن است.

جالب اینکه حتی برخی از این بانک ها از قبل توسط ایالات متحده تحت تحریم قرار داشتند.

سنگ آمریکا در تلاش برای بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت به دیوار خورده حال می خواهد بگوید که کاری انجام داده.

البته تنها کاری که انجام شده این است که کشورهای اروپایی که تلاش داشتند سیستم تعامل مالی اینستکس را راه بیاندازند وامیدوار بودند با تعدادی از بانک ها که تحت تحریم آمریکا نبودند تعامل کنند حالا با چالش مواجه شده اند.

این کشورها هم تلاش داشتند از کانال اینستکس امکان خرید دارو و تجهیزات پزشکی و غذا را برای ایرانی ها فراهم کنند نه چیز دیگری.

طبق توافق هسته ای آنها ملزم بودند که زمینه همه تعاملات را با ایرانی ها فراهم کنند نه فقط غذا و دارو و یا تجهیزات پزشکی.

آنها همچنین طبق توافق هسته ای تعهد کرده اند که فروش نفت ایران را نیز تسهیل کنند و خود بخش هایی از این نفت را بخرند.

در ابتدا آنه تعهد کردند سیستم مالی ای به نام اس پی وی راه بیاندازند که موجب آن می شد تا اروپایی ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند، بعد به سمت سیستم اینستکس رفتند که فقط کالاهای تحریم نشده را شامل می شد و حال معلوم نیست به کجا می خواهند بروند.

امری که بدیهی است این می باشد که فعلا آنها تلاش دارند از فرصت شصت روزه ای که این قانون گذاشته استفاده کنند تا بلکه بتوانند روزنه ای برای اینستکس پیدا کنند.

در این شصت روز هم تکلیف انتخابات آمریکا روشن خواهد شد و دیگر همه خواهند دانست در آمریکا با که طرف هستند.

امری که بدیهی است این می باشد که ایرانی ها قرار نیست تا شصت روز دیگر صبر کنند و آقای ظریف امروز به پکن سفر کرده و احتمالا توافقاتی را با چینی ها به امضا برساند تا ارتباطات ایران و چین محکم تر و قویتر شود.

آقای ظریف همین یکی دو هفته پیش هم در موسکو بود و در آنجا نیز توافقاتی با روس ها داشت که مهم ترین آن طبق اظهار نظرش تمدید خودکار توافقنامه همکاری 20 ساله میان طرفین بود.

بدیهی است که تعلل کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود در برجام منجر به آن خواهد شد به دلیل سیاست های اشتباه ایالات متحده در قبال کشورهای دیگر از جمله ایران، این کشور روز به روز به سمت نزدیکی بیشتر به بلوک شرق روی بیاورد و شرایط موجود بر همه کشورهای متضرر از تحریم های آمریکا الزام می کند که همه با هم متحد شوند و یک اتحادیه اقتصادی با هم تشکیل دهند.

توجه داشته باشید همین که ما از همسویی ایران با اعضای کشورهای BRICS  و گروه شانگهای صحبت می کنیم یعنی در باره بیش از نیمی از جمعیت و مساحت کره زمین صحبت می کنیم و در باره کشورهایی صحبت می کنیم که از نظر امکانات و توانمندی های بالقوه اقتصادی و خدادادی دارای بیش از هفتاد درصد منابع جهان می باشند.

کافی است این کشورها با هم همسو شوند و فقط تصمیم بگیرند در تعاملات خود دیگر از دلار آمریکا که امروزه به ابزار سیاسی در دست دولتمردان این کشور تبدیل شده دیگر استفاده نکنند.

مطئمن باشید که آمریکا فرو خواهد پاشید.

نه می خواهم در باره اعمال تحریم بر کالا و یا تعاملات با ایالات متحده صحبت کنم و نه در باره مقابله به مثل در همه زمینه ها با آمریکا و آمریکایی ها.

قطعا هم کشورهای اروپایی که تا به امروزه همسو با ایالات متحده بودند، با این رفتار ها و تصمیمات آمریکا به سمت و سوی دور شدن از ایالات متحده و سیاست هایش خواهند رفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала