گفتگوی تلفنی ظریف با لاوروف درباره تنش در قره باغ

© Sputnik / Maksim Blinovگفتگوی تلفنی ظریف با لاوروف
گفتگوی تلفنی ظریف با لاوروف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف با وزیر خارجه ایران در مورد وضعیت قره باغ تلفنی صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در یک گفتگوی تلفنی از تشدید بی سابقه خشونت ها در منطقه درگیری قره باغ ابراز نگرانی کردند.

بیانیه مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا در مورد قره باغ - اسپوتنیک ایران
بیانیه مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا در مورد قره باغ

این وزرتخانه افزود: "نگرانی جدی مسکو و تهران از تنش بی سابقه در منطقه درگیری قره باغ بیان شد. خطر دخالت شبه نظامیان رادیکال گروههای مسلح غیرقانونی از سوریه و لیبی تأکید شد. عنوان شد که هیچ جایگزینی برای توافق دیپلماتیک وجود ندارد و آغاز آن باید یک آتش بس بدون پیش شرط باشد."

لاوروف به تلاشهای فشرده روسیه هم در ظرفیت ملی خود و هم در چارچوب تروئیكای روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای برقراری زودهنگام صلح در منطقه اشاره كرد. وزرا بار دیگر بر نقش مهمی که کشورهای همسایه آذربایجان و ارمنستان می توانند در این زمینه ایفا کنند تأکید کردند.

وزارت امور خارجه روسیه افزود طرفین توافق کردند که تماس های بیشتری داشته باشند.

درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد دومین هفته خود شده و دو طرف طی این مدت، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند و بر اثر این درگیری ده‌ها نفر از دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند. دو طرف مدعی حملات طرف مقابل به غیرنظامیان هستند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала