خطیب زاده: سه پایتخت اروپایی کمی دقت کنند که تاریخ قضاوت قطعی خواهد داشت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران
کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود به مسائل و موضوعات مختلف ایران و جهان پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای نشست خبری هفتگی خود گفت: هفته گذشته اتفاقات مهمی در حواشی ما افتاد. در 13 مهر آقای ظریف به نمایندگی از رئیس جمهوری سفر نیم روزه‌ای را به کویت داشتند که برای همدردی با دولت و مردم کویت به خاطر درگذشت امیر کویت بود و همچنین با امیر جدید دیدار کردند و انتخاب ایشان را تبریک گفته و حمایت کشورمان از کویت را اعلام کردند. 11 مهر هم گفتگوی تلفنی با آقای لاوروف درباره قره باغ داشتند. روز قبل هم با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفتگو داشتند.

گفتگوی لاوروف و ظریف در خصوص اوضاع  قره باغ - اسپوتنیک ایران
گفتگوی لاوروف و ظریف در خصوص قره باغ

خطیب زاده در ادامه با اشاره به تحولات قره باغ گفت: اتفاق و جنگی که در مرزهای شمال غربی ایران در جریان است را با حساسیت و دقت بررسی می‌کنیم. از روز اول اعلام کردیم که مسیر نظامی برای حل و فصل این منازعه چندین دهه‌ای وجود ندارد. ضمن تاکید بر احترام بر تمامیت ارضی آذربایجان و خروج نیروها از شهرهای اشغالی، تاکید می‌کنیم که باید هر چه زودتر درگیری نظامی متوقف شود و گفتگوهای سیاسی و زماندار شروع شود. ایران طرحی را آماده کرده است که در چارچوب مزبور است و با مشورت با هر دو طرف موضوع، یعنی ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین دولت های منطقه و ما پیگیری خواهد شد. امیدواریم که هر دو طرف از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند. توجه داشته باشند که ایران نمی‌تواند درگیری در مرزهای خود به ویژه تعرض به خاک خود را تحمل کند. این از خطوط قرمز ماست که مرزهای ما مورد تعرض حتی ناآگاهانه قرار نگیرد.

ایران از جمله کشورهایی است که با طرف‌های درگیر روابط خوبی دارد. ما از این منظر تلاش کرده‌ایم که هم به صورت دوجانبه، هم با باکو و هم ایروان در ارتباط باشیم و همچنین با کنشگران دیگر منطقه‌ای هم ارتباط داشته باشیم. امیدوارم که هرچه زودتر بتوانیم به جنگ پایان دهیم، که هم تمامیت ارضی آذربایجان حفظ شود و هم اینکه مناطق اشغالی تخلیه شوند.

یک اصل اساسی وجود دارد و آن عدم تعرض به غیرنظامیان است و اعلام کردیم که هر طرفی آن را رعایت نکند برای ما غیرقابل قبول است‌. همه باید کمک کنند که این آتش درگیری خاموش شود.

وی در خصوص مناقشه قره باغ و اظهارنظرهای متفاوت توسط برخی چهره‌های حاکمیتی مانند ائمه جمعه گفت: زیبایی ایران در همین گفتگوها است. ما یک جامعه متصلب نیستیم. مواضع جمهوری اسلامی ایران را وزارت خارجه پس از تدوین بیان می‌کند. یا من یا وزیر محترم امور خارجه بیان می‌کنیم. مواضع ما در قبال قره باغ هم شفاف است.

نگرانی عربستان سعودی از فعالیت های هسته ایران - اسپوتنیک ایران
نگرانی عربستان از فعالیت های هسته ای ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد ابراز نگرانی مقامات عربستان درباره نقض برجام توسط ایران گفت: احتمالا عربستان و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که می‌توانند در باره این موضوع اظهار نظر کنند. این اظهارات خنده دارتر از آن است که به آن جواب داد. عربستان در چارچوب ان پی تی باید به تعهدات خود پایبند باشد و اجازه دهد که مسیرهای بین‌المللی و حقوقی در خصوص فعالیت‌های بعضا پنهان و غیرآشکار طی شوند.

خطیب زاده درباره اجرای تعهدات طرف اروپایی در برجام گفت: هم آلمان و هم اروپا می‌دانند که در چارچوب قطعنامه 2231 تعهد دارند که مانع انتفاع ایران از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی نشوند. اروپا در طول یکسال و نیم از خروج آمریکا از برجام نشان داد که چقدر در عمل به تعهدات خود ناتوان است و این چیز پنهانی نیست. لذا توصیه من به سه پایتخت اروپایی این است که کمی دقت کنند. تاریخ قضاوت قطعی خواهد داشت که کدام طرف ناتوان بودند و کدام طرف به تعهدات خود پایبند بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سطح روابط ایران و عراق نیز گفت: ما هم در سفر دو هفته قبل وزیر خارجه عراق به ایران و هم مراودات عادی ما با مقامات عراقی موارد زیادی را صحبت می‌کنیم. حفظ آرامش و ثبات سیاسی در عراق، جایگاه مرجعیت در عراق، جزو ارکان سیاست‌های ماست و اجازه نمی‌دهیم طرف‌های خارجی آن را خدشه دار کنند. فکر می‌کنیم طرف‌های ثالثی هستند که در پی ایجاد خدشه در روابط ایران و عراق هستند و این را پنهان هم نمی‌کنند. روابط مستحکم تر از قبل جاری خواهد بود.

وی در خصوص ادعای امارات درباره جزایر سه گانه اظهار داشت: هر کشوری هر چقدر هم خطا کند در همسایگی ما، ما تلاش می‌کنیم که به مسیر درست برگردد. در خصوص جزایر سه گانه ایران از کسی اجازه نمی‌گیرد که در داخل مرزهای خود چه کار کند. این اظهارات نه حقی برای کشوری ایجاد می‌کند و نه تاثیری بر اعمال حاکمیت ما دارد. در خصوص روابط با رژیم صهیونیستی،  امیدوارم که امارات و دولت این کشور با رژیم صهیونیستی غرق نشود. رژیم اشغالگر قدس در یک بحران هویتی، اجتماعی اقتصادی و سیاسی دامنه دار در حال غرق شدن است. هر کسی که به این خانه سست خودش را بیاویزد، خود را به خطر انداخته است.

تنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات

خطیب زاده در ادامه با اشاره به توقف دوباره پروازها بین ایران و ترکیه گفت: کرونا یک واقعیت است و پروتکل‌های سفت و سختی هم کشورها قائل شده‌اند. ما با دولت ترکیه و سازمان هواپیمایی با طرف‌های دیگر صحبت‌هایی داشته‌ایم. درباره سفر و بازگشت ایرانیان مشکلی وجود ندارد، اما سفرهای توریستی باز نشده است و درخواست درستی هم نیست.

درباره تامین و خرید دارو با تعلل‌هایی از طرف کره‌ای مواجه هستیم

رایزنی‌های ما با کره جنوبی در جریان است، اما با سرعتی که ما انتظار داریم پیش نمی‌رود. درباره تامین و خرید دارو، خرید واکسن آنفلوانزا، ما با تعلل‌هایی از طرف کره‌ای مواجه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص مذاکرات صلح در افغانستان نیز گفت: این افتضاح تاریخی برای واشنگتن باقی خواهد ماند که به بهانه طالبان به افغانستان لشکرکشی کرد و مردم بسیاری را کشت و بی خانمان کرد و به مناطق غیرنظامی حمله کرد به بهانه طالبان، الان دارد با همان طالبان که به بهانه آن حمله کرد مذاکره می‌کند. هم آن موقع اشتباه کرد و هم الان اشتباه می‌کند. گفتگوها باید بین الافغانی باشد و این گفتگوها به صورت اصیل بین آنها برگزار شود.

خطیب زاده در خصوص اظهارات سفیر روسیه در ایران مبنی بر آمادگی مسکو برای همکاری با ایران در حوزه تسلیحات و حتی بحث تحویل اس 400، و اینکه آیا ایران این موضوع را پیگیری می‌کند یا نه، گفت: ایران در طی مدت 40 سال به برکت جوانان و دانشمندان خود بسیار از نیازهای خود را در سطح بالایی تامین می‌‌کند و حتی صادر می‌کند. در خصوص تعاملات با روسیه، قطعا وزارت دفاع این موضوع را براساس نیازهای خود پیگیر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه کمپین بایدن می‌گوید که زمانبندی‌های داخل برجام بواسطه خروج آمریکا تغییر کرده است: اصلا داخل کمپین‌های انتخاباتی در آمریکا اهمیتی ندارد که چه می‌گویند. ملاک ما قطعنامه و برجام است. این کشور از برجام خارج شده و رئیس جمهور این کشور با وقاحت کامل امضای خروج از برجام را نشان می‌دهد، خیلی تفاوتی نمی‌کند که کدام حزب بر سر قدرت بنشیند. اگر آمریکا بخواهد به مسیر درست برگردد، مسیر آن روشن است. اول از همه بپذیرد اشتباه کرده، دوم جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی را متوقف کند، سوم به تعهدات خود برگردد. چهارم (خروج خود و تبعات آن) را جبران کند.

 

اولین مناظره ترامپ و بایدن به پایان رسید  - اسپوتنیک ایران
نخستین مناظره ترامپ و بایدن به پایان رسید

وی در خصوص اهمیت نتیجه انتخابات آمریکا برای ایران گفت: سیاست ایران در قبال آمریکا یک سیاست محاسبه شده دقیق، و برآمده از ابعاد تحولات بین‌الملل است‌. آمریکا مسئول ترور بزدلانه و ناجوانمردانه سردار سلیمانی است، ما شخصی به نام ترامپ نمی‌شناسیم و دولت آمریکا را مسئول می‌دانیم. آقای ترامپ هم نشان داده که چه ویژگی‌های دارد که دایره ادب اجازه نمی‌دهد من به توصیف ایشان حتی نزدیک شوم. این آمریکاست که باید به مسیر درست برگردد.  برای ما فرقی نمی‌کند که این دولت باشد یا دولت بعدی، یا اینکه همین دولت باز هم باشد. در خصوص ترور هم ما آمریکا را مسئول می‌دانیم. مسئولان ما هم گفتند که ما در عمل اقدام می‌کنیم و تهدید نمی‌کنیم.

دیپلماسی اقتصادی یک کلمه نیست، یک مجموعه‌ای از اقدامات و نهادها و ارگان‌هایی است که باید در آن کار کنند. وزارت امور خارجه همانند حوزه‌های دیگر تسهیل کننده اقداماتی است که باید نهادها و ارگان‌های مسئول انجام دهند. اینکه یکبار وزیر خارجه می‌گوید ما در دور زدن تحریم‌ها فوق دکترا داریم، همینطوری حاصل نشده است. وزارت امور خارجه شبانه روزی روی این حوزه کار می‌کند، اما ما اهل لو دادن کارها نیستیم. و گفته‌ها را می‌گذاریم برای روزی که بتوانیم شفاف صحبت کنیم.

هیچ وقت سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست اصلی کرد. هر وقت اینطور شده، منافع ملی ایران به خوبی تامین نشده است. تمام حرف ما این بوده که سیاست داخلی را به سیاسیون واگذار کنید و سیاست خارجی را به دیپلمات‌های کار کشته. ما سعی کردیم همواره نماینده شایسته‌ای برای ایران باشیم.

خطیب زاده درباره بحث توافق اقتصادی با چین نیز گفت: سند 25 ساله سندی است که امروز آغاز نشده است. ما از نقشه راه 25 ساله صحبت می‌کنیم که از زمان سفر رئیس جمهور چین به تهران مطرح شد. ما این راه را دنبال نمی‌کنیم که اقتصاد خود را متکی به کشوری کنیم. ایران کشوری چهار فصل است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که 4 یا 5 مولفه لازم در حوزه اقتصادی نظیر انرژی، بازار، نیروی انسانی و ... را در داخل خود دارد. هیچ مانعی برای سند 25 ساله وجود ندارد و در جریان است و امیدواریم که هر وقت نهایی شد آن را اطلاع رسانی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در انتها درباره طرح روسیه برای تامین امنیت خلیج فارس گفت: در خصوص خلیج فارس به عنوان حوزه امنیتی ایران دغدغه‌ای نداشته باشید. ما نه تنها امنیت خود در خلیج فارس را تامین کرده‌ایم بلکه امنیت کشورها در این حوزه را نیز تامین کرده‌ایم. درباره طرح مسکو باید بگویم که ما هر طرحی را که جامع باشد و اصولی را که برای تامین امنیت باشد را می‌پذیریم،  اما فکر می‌کنیم که طرح ایران جامع ترین طرح است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала