واکسن کووید -19پلت‌فرم جدید باید پس از فاز سوم مورد بررسی قرار بگیرد

© Photo / IRNAواکسن
واکسن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکسن ضد کرونای پلتفرم جدید برای تحریک پاسخ ایمنی حتی پس از گذار از فاز سوم باید مورد مطالعه دقیق قرار بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، پروفسور سرگی تسارنکو پزشک ارشد بیهوشی و احیای مجدد بیمارستان شماره 52 مسکو اعلام کرد که واکسن کووید -19 که پلت فرم جدیدی مانند بردار پلت‌فرم آدنوویروس و یا «ام آر ان کا» را مورد استفاده قرار می دهد برای تحریک پاسخ ایمنی باید حتی پس از گذار از فاز سوم مورد مطالعه دقیق قرار بگیرد.

پروفسور تسارنکو با توجه به این موضوع که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) کاوش ایمنی خود را در واکسن AstraZeneca گسترش می دهد به صحبت در باره واسکن جدید پرداخت و گفت:« ما معتقدیم که واکسن جدید استوار بر پلتفرم جدید نیاز به بررسی و مطالعه  دارد تا از بروز عوارض جانبی درازمدت حتی پس از پایان فاز سوم آزمایشات، جلوگیری شود».

مرکز وکتورحق ثبت واکسن ضد ویروس کرونا را دریافت کرد - اسپوتنیک ایران
مرکز وکتور نیز حق ثبت واکسن ضد ویروس کرونا را دریافت کرد

پروفسور بر خطرات مرتبط با روش توسعه این واکسن بر اساس موارد اخیر اشاره نمود.

وی در ادامه افزود:«بروز سالانه میلیت عرضی از 1.34 تا  4.60مورد در هر میلیون است. احتمال وجود 2 مورد میلیت عرضی در AstraZeneca، موردی است که گویا در کمتر از 1 در 22000 رخ داده است».

تسارنکو متذکر شد که واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه بر اساس پلت فرم واقعی آدنوویروس انسان ساخته شده است.

آزمایشات واکسن AstraZeneca در بریتانیا و دیگر کشورها آغاز شده است، اما ایالات متحده هنوز اجازه آغاز آزمایشات را صادر نکرده است.

پیشتر به گزارش «رویترز»، سازمان غذا و داروی آمریکا خواهان بررسی بیشتر در باره عوارض جانبی احتمالی واکسن AstraZeneca پس از آن شد که آزمایشات بریتانیا اوایل ماه متوقف شد، زیرا یکی از شرکت‌کنندگان در این آزمایشات دچار سندرم عصبی شد. دیرتر یکی دیگر از داوطلبان مبتلا به میلیت عرضی شد که عارضه عصب‌شناسی است که به دلیل التهاب در طناب نخاعی روی می‌دهد.

واکسن «اسپوتنیک وی» که توسط مرکز اپیدمولوژی و میکروب‌شناسی «گامالیا» ساخته شده است روز 11 ماه اوت از سوی وزارت بهداشت روسیه به ثبت رسید و اولین واکسن ضد کووید -19 به ثبت رسیده در جهان است. این واکسن در فاز سوم آزمایشات قرار دارد.

واکسن AstraZeneca که با استفاده از آدنوویروس شامپانزه ساخته شده است با شرکت انستیتوی «جنر» دانشگاه آکسفورد و گروه واکسن آکسفورد تولید می شود و آن هم در حال گذراندن فاز سوم آزمایشات بالینی است که آخرین فاز قبل از آن است که اطلاعات مربوط به ایمنی و کارایی آن برای تأیید به تنظیم کننده های بهداشت ارائه شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала