شرایط برقراری آتش بس در قره‌باغ

© Sputnikشرایط برقراری آتش بس در قره‌باغ
شرایط برقراری آتش بس در قره‌باغ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر ارمنستان به تشریح شرایط لازم برای برقراری آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که آتش بس در قره باغ تنها در صورت "خروج ترکیه از قفقاز جنوبی" امکان پذیر است.

پاشینیان در مصاحبه با روزنامه کانادایی "Globe and Mail" بیان داشت: تروریست‌های خاورمیانه در طرف آذربایجان می جنگند، حامی آنها ترکیه است. چگونه اکنون می‌توان جمعیت قره باغ را در برابر تروریست ها و افراط گرایان محافظت کرد؟

گفتگوی لاوروف و ظریف در خصوص اوضاع  قره باغ - اسپوتنیک ایران
گفتگوی لاوروف و ظریف در خصوص قره باغ

پیش از این ، وزارت خارجه روسیه گفته بود که مسکو نگران اطلاعات مربوط به انتقال شبه نظامیان گروه‌های مسلح غیرقانونی، به ویژه از سوریه و لیبی، به قره باغ است. مقامات روس از سران کشورهای درگیر خواستند تا برای جلوگیری از مشارکت تروریست‌های خارجی و مزدوران در درگیری‌ها و همچنین عقب نشینی سریع آنها از منطقه تدابیری اتخاذ کنند.

درگیری ها  بر سر قره باغ در واقع مدتها پیش و از سال 1988 آغاز شد که این منطقه خودمختار خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد. باکو پس از درگیری مسلحانه در سالهای 1992-1994 کنترل قره باغ و همچنین هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992، مذاکرات در مورد حل و فصل صلح آمیز در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به سرپرستی سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه انجام شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала