گزارش و تحلیل

تنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات

© Fotolia / Philipusتنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات
تنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات امارات بار دیگر با مطرح کردن ادعاهای تکراری خود در خصوص جزایر سه گانه ایران، خواستار گفتگو با تهران در این خصوص شدند.

اسپوتنیک – پس از توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، تنش های میان این کشور حاشیه خلیج فارس و ایران بوجود آمد.

شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجۀ امارات، طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی "اشغال" جزایر سه‌گانه توسط ایران و خواستار مذاکره در این خصوص شد. وی  گفت: امارات در مورد حاکمیت بر سه جزیرۀ تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که توسط ایران اشغال شده است، حق قانونی دارد و سپس افزود، امارات خواهان راه حلی مسالمت‌آمیز است، اما ایران تاکنون درخواست مذاکره را نادیده گرفته است.

پاسخ ایران به ادعای امارات بر جزایر سه گانه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پاسخ ایران به ادعای امارات بر جزایر سه گانه

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به این ادعاها گفت: حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قطعی و تردید ناپذیر است و تمامی اقدامات ایران در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی خود صورت گرفته و بدیهی است به هیچ دولت خارجی مربوط نمی‌ باشد.

صباح زنگنه، کارشناس مسایل جهان عرب و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

خط قرمز ایران در این خصوص کاملا مشخص است و سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ و آب های سرزمینی آنها قسمتی از ایران و جزء غیرقابل تجزیه سرزمین ایران هستند و این نوع ادعای امارات با توجه به اینکه مقامات فعلی این کشور جوان هستند و اطلاع ندارند که چه توافقاتی صورت گرفته و این موضوع در دهه هفتاد میلادی بسته شده است و ایران پس از خروج استعمارگر انگلیس از این جزایر، حاکمیت خود بر آنها را برقرار کرد.

تکرار این اظهارات در حقیقت نوعی دعوت به ایجاد تنش در منطقه است و این تنش ها هرگز به سود امارات نخواهد بود و امارات بهتر است که به عقلانیت پدران خود بازگردند و ببینند که شیخ زاید چگونه با این مسائل برخورد کرده است.

این کارشناس در ادامه در خصوص احتمال درگیری میان ایران و امارات پس عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل نیز گفت:

بعید به نظر می رسد که در پی عادی سازی و نزدیک شدن اسرائیل به امارات درگیری هایی میان ایران و امارات صورت بگیرد، کسی که در خانه شیشه ای زندگی می کند به سمت مردم سنگ پرتاب نمی کند و اماراتی ها به خوبی می دانند که زندگی در خانه شیشه ای به چه معناست و چگونه باید با همسایگان برخورد منطقی و صحیح داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد که ایران مخالف هرگونه تنش است، اما ایجاد هرگونه تنش از سوی امارت به نفع این کشور نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала