ارمنستان از سرنگونی سه فروند بالگرد آذربایجانی خبر داد

© Sputnik / Ministry of Defence of Azerbaijan /  مراجعه به بانک تصاویر ارمنستان از سرنگونی سه فروند بالگرد آذربایجانی خبر داد
ارمنستان از سرنگونی سه فروند بالگرد آذربایجانی خبر داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آرتسرون هوانسیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ارتش جمهوری خودخوانده قره باغ سه فروند بالگرد نیروهای مسلح آذربایجان را در طول دیشب و بامداد پنجشنبه سرنگون کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، هوانسیان گفت: "به طور کلی ، در شب و اوایل صبح ، نیروهای مسلح آذربایجان 350-360 نفر (کشته) از دست دادند و 600 نفر ازآنها زخمی شدند. سه هلی کوپتر ساقط شدند ، از جمله یک فروند در خاک ایران سقوط کرد ، که اخیراً گزارش دادیم."

سقوط بالگرد نظامی جمهوری آذربایجان در خاک ایران - اسپوتنیک ایران
سقوط بالگرد نظامی آذربایجان در خاک ایران

به گفته وی ، 15 دستگاه خودروی زرهی ، یک آتشبار "اسمرچ"  و شش هواپیمای بدون سرنشین جمهوری آذربایجان منهدم شده است.

درگیری ها در قره باغ از سال 1988 آغاز شد که این منطقه خودمختار خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد. باکو پس از درگیری مسلحانه در سالهای 1992-1994 کنترل قره باغ و همچنین هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل صلح آمیز در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به سرپرستی سه کشور صدر روسیه ، ایالات متحده و فرانسه انجام شده است.

در پایان هفته گذشته ، تشنج اوج گرفت: باکو و ایروان یکدیگر را به آغاز درگیری های مسلحانه  متهم کردند. حکومت نظامی و بسیج عمومی در ارمنستان اعلام شد. در آذربایجان نیز مقررات منع رفت و آمد و بسیج تعدادی از نیروها اعلام شده است.

اینکه ترکیه (عضو ناتو) به طور فعال از آذربایجان حمایت می کند ، اوضاع را وخیم تر می سازد. بتازگی در ایروان اعلام شد که جنگنده  F-16 ترکیه هواپیمای  سوخو 25 نیروی هوایی ارمنستان را در حریم هوایی ارمنستان سرنگون کرد. آنکارا و باکو این موضوع را انکار کردند. همچنین  به گفته طرف ارمنی ، ترکیه حدود 4 هزار شبه نظامی را از مناطق شمالی سوریه به آذربایجان منتقل کرد. به نوبه خود ، وزارت خارجه روسیه از اظهار نظر در مورد اطلاعات مربوط به مشارکت مزدوران از سوریه در درگیری در قره باغ  خودداری کرد. آندره رودنکو ، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: "ما نمی توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم."

تعدادی از کشورها از جمله فدراسیون روسیه و فرانسه طرفین را به خویشتنداری فرا خواندند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала