آمریکا می‌خواست آسانژ را مسموم کند

© AFP 2023 / Justin Tallisآمریکا می‌خواست آسانژ را مسموم کند
آمریکا می‌خواست آسانژ را مسموم کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گاردین: آژانس های اطلاعاتی آمریکا قصد داشتند جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس را مسموم کنند و یا او را بربایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گاردین، آژانس های اطلاعاتی آمریکا قصد داشتند جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس را مسموم کنند و یا او را بربایند.

این سناریوها توسط سیستم اطلاعات آمریكا با شركت امنیتی خصوصی UC Global كه فعالانه از روزنامه نگار جاسوسی می كرد، مورد بحث قرار گرفت. یک کارمند سابق این شرکت که شاهد پرونده استرداد آسانژ است، در مورد جزئیات عملیات صحبت کرد.

وی گفت که در سال 2017 ، سرویس های مخفی آمریکایی به رئیس شرکت امنیتی UC Global، دیوید مورالس، پیشنهاد کردند اقدامات رادیکال تری علیه این روزنامه نگار انجام دهد.

وی در دادگاه گفت: "پیشنهاد شد درب سفارت اکوادور باز بماند تا بتوانید به داخل بروید و آسانژ را ربوده یا مسموم کنید."

ترامپ، شرایط عفو آسانژ را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ، شرایط عفو آسانژ را اعلام کرد

 علاوه بر این، به شاهد دستور داده شده بود تا دوربین های جدیدی را در سفارت نصب کند که برخلاف دوربین های قبلی، صدا نیز ضبط می کند. مورالس خواستار این بود که دوربین ها بتوانند پخش زنده را ضبط کنند. وی توضیح داد که این کار ضروری است تا دوستان در ایالات متحده بتوانند آنچه را که در سفارت اتفاق می افتد در زمان واقعی ببینند و بشنوند.

این موضوع شاهد را نگران کرد و وی به مدیریت پاسخ داد که انجام این کار از نظر فنی غیرممکن است. در پاسخ، مورالس دستورالعمل های دقیق نحوه انجام این کار را برای او ارسال کرد.

مارک سامرز، وکیل آسانژ گفت: "بدیهی است که این سند توسط شخص ثالث ارائه شده است و به گفته شاهد، آن طرف اطلاعات ایالات متحده بوده است."

نام کارمند سابق سازمانی که از بنیانگذار ویکی لیکس جاسوسی کرده بود، نامش فاش نشده تا جان وی به خطر نیفتد.

در سال 2010، آسانژ در سوئد به آزار جنسی و تجاوز جنسی متهم شد. با این حال، خود قربانیان این پرونده اعتراف کردند که تحت فشار شهادت داده اند.

یادآور می‌شود که از ژوئن 2012 ، این روزنامه نگار از ترس تحویل داده شدن به استکهلم، در سفارت اکوادور در لندن پنهان شده است. صبح 11 آوریل 2019، وی به درخواست ایالات متحده بازداشت شد. دادگاه لندن وی را به دلیل نقض شرایط وثیقه مقصر شناخته و به مدت 11 ماه بازداشت کرد. دادرسی استرداد از 2 مه سال گذشته آغاز شد. اندکی پس از آن ، ایالات متحده به دلیل 17 مورد نقض قانون جاسوسی، به آسانژ اتهاماتی وارد کرد. در اواخر ماه ژوئن، هیئت منصفه عالی فدرال ایالات متحده کیفرخواست دوم را علیه آسانژ صادر کرد مبنی بر این که وی با هکرهای ناشناس توطئه کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала