مواضع واشنگتن درباره تسلیحات ایران مشروعیت دارد؟

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر مواضع واشنگتن درباره تسلیحات ایران مشروعیت دارد؟
مواضع واشنگتن درباره تسلیحات ایران مشروعیت دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: آمریکا حق ندارد درباره خرید و فروش سلاح کشورهای دیگر نظر بدهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، لیا بلگر،مقام سابق نیروی دریایی آمریکا، دولت این کشور را بزرگترین فروشنده جنگ‌افزار در جهان معرفی کرد و گفت چنین دولتی حق ندارد درباره خرید و فروش سلاح کشورهای دیگر نظر بدهد.

وی در ادامه افزود:« کاملا قابل درک است که ایران بخواهد توان نظامی خود را با تهیه جنگ افزارهای پیشرفته افزایش دهد، به خصوص که با سابقه رفتارهای دمدمی‌مزاجانه، جنگ طلبانه، تهدیدآمیز و غیرمنطقی ترامپ روبرو بوده است.

مواضع ایالات متحده در مورد اینکه چه کسی حق دارد اسلحه داشته باشد یا نه، هیچ اعتباری ندارد زیرا خود فروشنده جنگ افزار به کشورهایی چون عربستان سعودی است که یکی از بدترین سوابق حقوق بشر را در جهان دارد.

وقتی ترامپ، آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، سالها مذاکره، دیپلماسی و تلاش برای ایجاد یک رابطه بی‌سابقه ومثبت بین ایران و دیگر امضا کنندگان توافق همچون انگلیس، آلمان، فرانسه، اتحادیه اروپا، چین و روسیه را از بین بُرد و صدمات جبران ناپذیری به نظم جهانی وارد کرد. این اقدام رئیس جمهوری آمریکا عملی بی ملاحظه، غیرضروری و غیرمسئولانه بود.

خطیب زاده: بین ایران و آمریکا  مذاکره ای نبوده، نیست و نخواهد بود - اسپوتنیک ایران
خطیب زاده: بین ایران و آمریکا مذاکره ای نبوده، نیست و نخواهد بود

هیچ یک از امضاکنندگان و حتی کشورهای دیگر جهان از اقدام او حمایت نکرده‌اند و برهم زدن یک جانبه برجام فقط به انزوای ایالات متحده و کاهش ظرفیت دیپلماسی آینده این کشور منجر شده است.

در سیاست آمریکا اصطلاح «سورپرایز اکتبر» به این معنی است که رئیس جمهوری از دلیل بسیار نادرستی برای حمله به یک کشور دیگر و آغاز جنگ استفاده کند. ترامپ واقعا قدرت شروع جنگ را دارد و اگر فکر ‌کند این امر به او در انتخاب شدن مجدد کمک می‌کند، بدون توجه به عواقب آن، این کار را انجام می دهد.

من نگران هستم که اقدامات او واقعا آغازگر یک جنگ داخلی باشد».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала