اولین تفسیر کرملین از درگیری قره‌باغ

© Fotolia / yulenochekkکاخ کرملین مسکو
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کرملین: عملیات جنگی در قره‌باغ باید فورا قطع شوند.

به گزارش اسپوتنیک، کرملین درگیری قره‌باغ را مورد تفسیر قرار داد و اعلام کرد عملیات جنگی در قره‌باغ باید فورا قطع شوند.

مسکو نگرانی جدی خود در رابطه با تشدید اوضاع در منطقه قره‌باغ را اعلام کرد. اما مسکو فکر نمی کند که این درگیری عمدا برای هر نوع تأثیرگذاری بر روسیه در رابطه با وضعیت بلاروسی و یا آلکسی ناوالنی تحریک شده است.

در کرملین به قطع فوری عملیات جنگی در قره‌باغ و آغاز فرایند سیاسی – دیپلماتیک فرا می‌خوانند.

تماس تلفنی ظریف با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی درباره بحران قره باغ  - اسپوتنیک ایران
تماس تلفنی ظریف با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی درباره بحران قره باغ

دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در این باره گفت:« به نظارت دقیق بر اوضاع ادامه می دهیم و معتقدیم که عملیات جنگی باید فورا قطع شوند و روند حل و فصل درگیری از این نوع که به تشدید روابط منجر شده است باید به روند سیاسی – دیپلماتیک گذار کند.

اوضاع در منطقه درگیر قره‌باغ باعث نگرانی جدی مسکو و بسیاری از کشورها شده است. از همان اولین ساعات آغاز این درگیری سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با هر دو همتای خود از ایروان و باکو در تماس بود. افزون بر آن، به درخواست طرف ارمنی، رئیس جمهور روسیه دیروز صحبتی با وزیر امور خارجه ارمنستان داشت».

روز 27 سپتامبر درگیری بین دو کشور پس از اتهاماتی که طرفین نسبت به یکدیگر مطرح کردند شدت گرفت.

در سال 1991 میلادی قره‌باغ که اکثر ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند از آذربایجان اعلام استقلال کرد. باکو سعی کرد قره‌باغ را به زور برگرداند که منجر به جنگ شد. در سال 1994 آذربایجان، ارمنستان و جمهوری برسمیت شناخته نشده قره‌باغ  با میانجی گیری روسیه پروتکل آشتی را به امضا رساندند. هرازگاهی درگیری های نظامی موقت و کوچکی در آنجا رخ می داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала