ناتو از طرفین درگیری قره باغ دعوت به مذاکره کرد

© AP Photo / Vahram Baghdasaryanناتو از طرفین درگیری قره باغ دعوت به مذاکره کرد
ناتو از طرفین درگیری قره باغ دعوت به مذاکره کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان به شهرک های واقع در خط تماس در قره باغ تیراندازی کردند، بر اساس این داده ها، غیرنظامیان کشته شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، جیمز آپاتورای نماینده ویژه دبیرکل ناتو در قفقاز و آسیای میانه، در بیانیه ای اعلام کرد: طرفین درگیری در منطقه قره باغ باید فوراً خصومت ها را متوقف کرده و مذاکرات را برای حل مسالمت آمیز اوضاع از سر بگیرند.

گفتگوی وزرای خارجه روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره تشدید تنش ها در قره باغ - اسپوتنیک ایران
گفتگوی وزرای خارجه روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره تشدید تنش ها در قره باغ

صبح روز یکشنبه، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان به شهرک های واقع در خط تماس در قره باغ تیراندازی کردند، بر اساس این داده ها، غیرنظامیان کشته شده اند.

به گفته وزارت دفاع ارمنستان، قره باغ تحت حملات هوایی و موشکی قرار گرفت. در ایروان، آنها گفتند که باکو حمله ای را در جهت قره باغ آغاز کرد.

در جمهوری قره باغ که به رسمیت شناخته نشده، گزارش شد که شهرک هایی در قره باغ، از جمله پایتخت استپاناکرت، هدف گلوله باران قرار گرفتند، مقامات مردم را به پناه گرفتن دعوت کردند و بعداً حکومت نظامی و بسیج در قره باغ را اعلام کردند. ارمنستان نیز حکومت نظامی و بسیج عمومی اعلام کرده است.

مقامات در باکو گفتند که دیگر نیازی به بسیج نیست، ارتش تکمیل است.

تعدادی از دولت ها از جمله فدراسیون روسیه و فرانسه طرفین را به خویشتنداری فرا خواندند.

ناتو به شدت نگران گزارشات مربوط به درگیری های گسترده در خط تماس در منطقه درگیری قره باغ است. طرفین باید بلافاصله درگیری ها را که منجر به تلفات غیرنظامیان شده است، متوقف کنند. هیچ راه حلی نظامی برای این درگیری وجود ندارد. طرفین باید مذاکرات را برای حل و فصل صلح آمیز از سر بگیرند.

نماینده ویژه ناتو افزود: ناتو از تلاشهای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا حمایت می کند.

درگیری های میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فوریه ۱۹۸۸ و از زمانی که منطقه قره ‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است. در جریان درگیری‌ های مسلحانه از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴، آذربایجان کنترل منطقه قره ‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال ۱۹۹۲ مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح ‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با ریاست مشترک روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала