آیا آمریکا موفق به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد؟

© AFP 2023 / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Tasos KATOPODISکلی کرفت نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد
کلی کرفت نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده در سازمان ملل تلاش می‌ورزد تحریم‌های علیه ایران بازگردانده شوند.

به گزارش اسپوتنیک، کلی کرافت نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل، نامه‌ای برای ریاست شورای امنیت ارسال کرد که در آن تأکید شده است که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران 20 سپتامبر مطابق با مفاد قطعنامه 2231 احیا شدند.

در ماه اوت، پمپئو وزیر خارجه آمریکا شکایتی برای ریاست شورای امنیت در خصوص عدم اجرای  مفاد برجام از سوی ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران ارسال کرد تا به این ترتیب فرایند احیای تحریم‌های ضد ایرانی در چارچوب قطعنامه 2231 آغاز شود.

اکثر اعضای شورای امنیت مخالفت خود را اعلام کردند. اعضای شرکت کننده در برجام معتقدند که  شکایت آمریکا هیچگونه پایه حقوقی ندارد و معتقد هستند که آمریکا نباید روند بازگشت محدودیت‌ها را آغاز کند، زیرا یکی از شرکت‌کنندگان معامله هسته‌ای با ایران نیست. ریاست شورای امنیت سازمان ملل نیز توجهی به  درخواست واشنگتن در شورای امنیت نکرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
ظریف: توسل آمریکا به مکانیسم حل اختلاف در قطعنامه ۲۲۳۱ بدون مبنا است

دبیر کل سازمان ملل در نامه خود در روز یکشنبه 20 سپتامبر اعلام کرد که نمی‌تواند دست به انجام هیچگونه اقدامی بزند، زیرا در شورای امنیت اتفاق نظر در رابطه با این موضوع وجود ندارد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بامداد 20 سپتامبر مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران از جمله تحریم‌های تسلیحاتی از سرگرفته شده است. به ادعای وی، تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند و آمریکا در تاریخ بیستم آگوست، به رئیس شورای امنیت درباره بی توجهی ایران به تعهدات برجامی خود اطلاع داده است.

انتظار می‌رود ترامپ سعی کند با تحریم‌های ثانویه طرف‌هایی که دنبال معامله با ایران هستند را مورد تهدید تجاری قرار دهد. دولت ترامپ در می ۲۰۱۸ خروج خود از برجام را اعلام کرد و این در حالی بود که ایران به روشنی به تعهدات خود در این توافق پایبند بود.

 اکنون دیگر آمریکا عضو از این توافق نیست و هیچ جایگاه قانونی در آن ندارد تا بتواند بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شود. قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۵ برای تائید برجام در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала