نبنزیا: آمریکا با طرح تمدید تحریم‌ها سعی دارد فشارها بر ایران را توجیه کند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر نبنزیا: آمریکا با طرح تمدید تحریم‌ها سعی دارد فشارها بر ایران را توجیه کند
نبنزیا: آمریکا با طرح تمدید تحریم‌ها سعی دارد فشارها بر ایران را توجیه کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده روسیه در سازمان ملل، واسیلی نبنزیا طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا را با توجیه فشار حداکثری مربوط دانست.

به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: " تلاش های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران در چارچوب قطعنامه 2231 با هدف توجیه تاکتیک های فشار حداکثر بر تهران و همچنین یافتن اهرم های جدیدی از این فشار است.  "

در ماه آگوست، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا، شکایتی را در مورد عدم پایبندی ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک  در مورد برنامه هسته ای ایران و به منظور آغاز روند بازگرداندن تحریم های ضدایرانی تحت قطعنامه 2231 به رئیس شورای امنیت ارائه كرد. بیشتر اعضای مطرح سازمان ملل در بر این باورند که اعلان از طرف ایالات متحده هیچگونه توجیه  قانونی ندارد و معتقدند که ایالات متحده روند بازگشت اقدامات محدود کننده را آغاز نخواهد کرد، زیرا دیگر طرف قرارداد نیست. رئیس شورای امنیت سازمان ملل نیز هیچ محلی به درخواست واشنگتن در شورای امنیت نداد. در همین حال، ایالات متحده معتقد است که روند آغاز شده و تحریم ها شنبه گذشته برقرار شده است.

نبنزیا گفت: " از همان ابتدا روشن بود که دلیل اصلی همه اقدامات واشنگتن در سازمان در مورد مسئله ایران یافتن اهرم ها و توجیهات جدید برای تاکتیک های" فشار حداکثر "خود بر این کشور است."

قطعنامه 2231، مصوب سال 2015، شامل سازوکاری برای تمدید خودکار مجازات های سازمان ملل علیه ایران است در صورتی که این کشور به تعهدات خود تحت برجام عمل نكند. این مکانیزم از سال 2015 به مدت 10 سال فعال است. در این قطعنامه فرض بر این است که اگر در این دوره نقض جدی توسط ایران آشکار شود، این کشور فقط در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائمی با آن مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز از لحظه ابلاغ شورای امنیت تمدید می شوند.  

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه 2015 به توافق تاریخی برای حل مشکل دیرینه برنامه اتمی ایران رسیدند. مذاکرات چند ماهه با تصویب برجام به پایان رسید که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی که قبلاً علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده بود، به طور کامل برطرف می شود.

این معامله در شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018، ایالات متحده اقدام به خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سخت علیه تهران نمود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала