روحانی: تلاش های آمریکا در تحریم ایران بی نتیجه است

© AP Photo / Office of the Iranian Presidencyروحانی: تلاش های آمریکا در تحریم ایران بی نتیجه است
روحانی: تلاش های آمریکا در تحریم ایران بی نتیجه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ایران اظهار داشت: تلاش های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران بی نتیجه ماند.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه گفت: تلاش های واشنگتن برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه تهران شکست خورده است.

روحانی: آمریکا قلدری کند با پاسخ ایران مواجه می‌شود - اسپوتنیک ایران
روحانی: آمریکا قلدری کند با پاسخ ایران مواجه می‌شود

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که تحریم های سازمان ملل علیه ایران دوباره به مرحله اجرا رسیده است.

سازمان ملل با بازگرداندن این تحریم ها موافق نیست. در همین زمان، کشورهایی که "تعهدات" خود در اجرای تحریم ها رعایت نکنند، پمپئو تهدید به اقدامات "عواقب" یک جانبه آمریکا در روزهای آینده کرد.

روحانی در تلویزیون ایران گفت: امروز یک روز به یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی ما است، ایالات متحده به عنوان کشوری که منافع خود را به زور القا می کند، حدود دو سال و نیم تلاش جدی کرده است تا تحریم های سازمان ملل علیه ملت ایران را بازگرداند روندی که در ماه های اخیر به سقوط اجتناب ناپذیرش منجر شده است.

به گفته روحانی، تلاش های ایالات متحده برای اعمال فشار حداكثری بر ایران منجر به منزوی شدن حداكثری واشنگتن شده است.

قطعنامه ۲۲۳۱، مصوب سال ۲۰۱۵، شامل سازوکاری برای تمدید خودکار تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران است، در صورتی که این کشور به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نكند.

این مکانیزم از سال ۲۰۱۵ به مدت ۱۰ سال اجرا می گردد. بر اساس این قطعنامه، اگر در این دوره نقض جدی توسط ایران آشکار شود، تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوط به شورای امنیت سازمان ملل، این کشور می تواند از اعمال تحریم ها جلوگیری کند. اگر حداقل یکی از اعضای دائمی آن مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف ۳۰ روز از لحظه ابلاغ شورای امنیت تمدید می شوند.

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه ۲۰۱۵ به توافق تاریخی برای حل مشکل دیرینه برنامه اتمی ایران رسیدند.

مذاکرات چند ماهه با تصویب برجام به پایان رسید که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی قبلی را که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر ایران اعمال شده بود را به طور کامل برطرف می کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала