گزارش و تحلیل

آذری جهرمی، وزیر جوان ایرانی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آذری جهرمی، وزیر جوان ایرانی
آذری جهرمی، وزیر جوان ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر جوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران امروز 39 ساله شد.

اسپوتنیک - محمدجواد آذری جهرمی،  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در ۲۵ شهریور ۱۳۶۰ در جهرم متولد شد و در مقطع کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق فارغ التحصیل شد.

جهرمی: صد گیگ اینترنت رایگان با کیفیت به شما ارائه خواهیم کرد  - اسپوتنیک ایران
جهرمی: صد گیگ اینترنت رایگان با کیفیت به شما ارائه خواهیم کرد

وی فعالیت های شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود. آذری جهرمی در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.

وی نخستین وزیر جمهوری اسلامی ایران است که پس از انقلاب اسلامی متولد شده‌ و به عبارتی جوانترین وزیر دولت دوازدهم ایران می باشد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مرداد ۱۳۹۶ آذری جهرمی را به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم به مجلس پیشنهاد کرد. وی در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ با کسب ۱۵۲ رأی موافق، ۱۲۰ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۹ رای باطله، از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه، از سوی نمایندگان مجلس دهم، رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران انتخاب شد.

پس از انتخاب وی به عنوان وزیر، آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران خطاب به وی گفت: خداوند ان‌شاءالله کمکتان کند. انشاءالله آمدنِ شما در دولت، تجربهٔ موفقی باشد. واقعاً تشنهٔ همین تلاش جوانانهٔ جوان‌ها هستیم.

محمد جواد آذری جهرمی، همواره برای رفع فیلتر شبکه توئیتر تلاش و گفته بود که این موضوع جزو حوزه‌هایی است که مربوط به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، اما تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است. همچنین اعلام کرده بود که مدتهاست در حال پیگیری رفع فیلتر است، اما امکان اجرایی شدن این کار از اختیار او خارج است و باید گروهی برای آن تصمیم بگیرند.

وی در خصوص پیام رسان های داخلی نیز گفته بود: اعتمادسازی را برای توسعه پیام ‌رسان‌های داخلی مهم است و باید فتوای راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره حفظ داده ها و اطلاعات افراد در فضای مجازی به یک موضوع عملی تبدیل شود.

زمان ارائه اینترنت نسل پنجم در ایران اعلام شد - اسپوتنیک ایران
زمان ارائه اینترنت نسل پنجم در ایران اعلام شد

از دیگر اقدامات آذری جهرمی می توان به تلاش های وی برای افزایش سرعت اینترنت خانگی اشاره کرد. وی در این خصوص اعلام کرده بود که سرعت اینترنت خانگی، را حداقل 4 برابر می‌کنیم.

در ادامه فعالیت های وی، وزارتخانه تحت مدیریت آذری جهرمی فهرست واردکنندگان گوشی همراه با ارز دولتی را اعلام کرد. وی اعلام کرد که گرانی های غیرمعمول گوشی تلفن همراه در کشور نشان می دهد که برخی افراد سودجو با استفاده از ارز دولتی 4200 تومانی گوشی وارد کرده اند اما بر اساس بهای ارز آزاد محاسبه و به مردم عرضه می کنند.

از جدیدترین اقدامات محمد جواد آذری جهرمی، ماهواره‌ی "پارس۱" است که به گفته وی، پیشرفته‌ترین ماهواره‌ی تولید شده در ایران است که توسط پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد.وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزیر جوان ایرانی را در آذر ماه  ۱۳۹۸، محمدجواد آذری جهرمی را اتهام «سانسور گسترده اینترنت» به فهرست تحریم‌های این کشور اضافه کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала