اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهور اسبق فرانسه جنجال بپا کرد

© Sputnik / Evgeniy Biatov /  مراجعه به بانک تصاویر اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهور اسبق فرانسه جنجال بپا کرد
اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهور اسبق فرانسه جنجال بپا کرد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اظهارات نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه که هنگام استفاده از واژه «میمون» بلافاصله به نام رمان معروف «ده بچه زنگی» اثر آگاتا کریستی اشاره کرد انتقادهای زیادی را در فرانسه برانگیخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبر آنلاین ، سارکوزی این سخنان را در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد. بسیاری از سیاستمداران و فعالان اجتماعی فرانسه سخنان رئیس جمهوری سابق فرانسه درباره سیاهپوستان پس از استفاده از واژه «میمون» را «نژادپرستی» ارزیابی کرده اند. نیکولا سارکوزی در جریان مصاحبه اش  از رویکرد نخبگان و آنچه به «نزاکت سیاسی» معروف شده نیز انتقاد کرد.

سارکوزی - اسپوتنیک ایران
برلوسکونی و سارکوزی همیشه در مرکز رسوایی

او در بخشی از سخنانش گفت: این تمایل نخبگان که دماغشان را می گیرند و مثل میمون هایی می شوند که گوش هایشان را گرفته اند و به کسی گوش نمی دهند...نمی دانم آیا می توانیم بگوییم [میمون]؟ الان دیگر [به رمان آگاتا کریستی] "ده سرباز کوچک" می گوییم؟

سارکوزی در ادامه با لحنی طعنه آمیز گفت: «جامعه چه قدر پیشرفت می کند!»

او افزود: «شاید اجازه داشته باشیم واژه میمون را به زبان بیاوریم بدون اینکه به کسی توهین شود!»

لازم به ذکر است که رمان معروف آگاتا کریستی، نویسنده بریتانیایی در فرانسه اکنون به جای نام اصلی آن که «ده بچه زنگی» است با نام «آنها ده نفر بودند» به چاپ می رسد تا از استفاده از واژه «زنگی» یا «غلام سیاه» (Nigger) که جنبه نژادپرستانه دارد اجتناب شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала