شناسایی ۴ جهش ویروس کرونا خاص ایران

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehشناسایی ۴ جهش ویروس کرونا خاص ایران
شناسایی ۴ جهش ویروس کرونا خاص ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک ایران از شناسایی ۲۳ جهش ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، محمدعلی ملبوبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک ایران بیان داشت: یکی از طرح‌هایی که در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تصویب شد، ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران بود که ۴ نفر در این طرح مشغول بودند.

آخرین آمار و اطلاعات ویروس کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران
آخرین آمار و اطلاعات ویروس کرونا در ایران

ملبوبی تصریح کرد: هدف این بود که با استفاده از نتایج جداسازی جهش‌های ویروس کرونا اطلاعات پایه‌ای ایجاد کنیم تا کیت‌های تشخیصی در کشور و منطقه دقیق‌تر باشند چون جهش‌های این ویروس در تشخیص مولکولی اخلال ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک ایران با بیان اینکه رابطه جهش با میزان بیماری زایی و سرایت آن، سن، قومیت و …با استفاده از نتایج این پروژه مشخص می‌شود، اظهار کرد: در این پروژه، نمونه‌های موجود در کلینیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک را با نمونه‌های مرجع خارجی مقایسه کردیم و به نتیجه رسیدیم که تاکنون ۲۳ جهش در ویروس ایرانی وجود داشته است.

وی افزود: ما توانستیم اطلاعات موجود در جهان را مورد بررسی قرار دهیم و با طراحی پایپ لاین‌های نرم افزاری جهش‌های ویروس‌های جهان و ایران را استخراج و در نهایت آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در این بررسی‌ها دیدیم که از این ۲۳ جهش ۴ جهش خاص ایران است که در کشورهای دیگر دیده نشده است. هیچکدام از این ۴ جهش در ۸۰ هزار جهش ویروس کرونا وجود نداشته و تنها در ایرانی‌ها دیده شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала