ماجرا و حواشی معامله دختر ۱۱ ساله اهوازی در سنت فصلیه +عکس

© Photo / Daria Zhigalinaدختر تماشاگر در کنسرت
دختر تماشاگر در کنسرت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان "فصلیه" اعتراض فعالان حقوق زنان و بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت.

به گزارش اسپوتنیک، با وجود اینکه هنوز یک ماه از اعتراض فعالان حقوق زنان نسبت به ثبت ملی آیین "فصل و خون‌بس" نگذشته است خبرهایی از معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان "فصلیه" منتشر شده که موجی از واکنش‌ها و انتقادات فعالان اجتماعی، فعالان حقوق زنان و کاربران را به همراه داشته است. به دنبال انتشار مطالبی از توافقات قبیله‌ای برای دادن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و خون‌بس فعالان حقوق زنان در شبکه‌های اجتماعی نیز با راه‌اندازی هشتگ‌های «من خون‌بس نمی‌شوم» و «من فصلیه نمی‌شوم» نسبت به این موضوع اعتراض کرده و مخالفت خود را دوباره اعلام کردند.

View this post on Instagram

A post shared by صفحه رسمی وب‌سایت برترین‌ها (@bartarinha_news) on

یک فعال مدنی اهوازی در این رابطه عنوان کرد که این عرف تنها مختص عرب‌ها نیست بلکه در استان‌های دیگر از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری و فارس، تحت نام "خون‌بس" وجود داشته و در حالی که در میان عرب‌ها کاملا منسوخ شده است انتشار خبر به ازدواج درآوردن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان خون بها، با مخالفت گسترده‌ای به ویژه در میان زنان و مردان جوانان عرب همراه شد و تبدیل به یک فشار موثر اجتماعی شد.

View this post on Instagram

آیا جامعه اجازه می‌دهد دختر ۱۱ ساله، قربانی سنت شوم فصلیه شود؟ ✍رستم خنیفر دیشب (۹۹/۶/۱۴) شبکه های اجتماعی خبری را منعکس کردند که بسیار تکان دهنده بود و همه را شوکه کرد کنش‌گران اجتماعی، قربانی کردن یک دختر یازده ساله در مجلس فصل به عنوان فصلیه را اهانت به شعور جامعه دانستند. به نظر می رسد این حادثه دهشتناک در هفته گذشته صورت گرفت."فصلیه " زنی است که در سالهای دور به هنگام وقوع قتل، هتک حرمت، ضرب وجرح و ... به عنوان خسارت به خانواده‌های زیان دیده تقدیم می کردند. فعالان اجتماعی در اهواز اعتقاد راسخ دارند که این سنت شوم سالهاست از جامعه رخت بر بسته و امروزه هزاران زن در رشته های مختلف دانشگاهی فارغ التحصیل شدند. آمار بالای زنان تحصیل کرده نشان از سطح فرهنگ جامعه ما دارد. لیکن در سالهای گذشته، جامعه ما با خطر افول حاکمیت قانون و رشد روز افزون قبیله گری مواجه شد همچنین وجود کثرت اسلحه غیر مجاز امنیت روحی و روانی جامعه را بسیار آسیب پذیر کرده است . نگارنده این سطور که چندی است در مورد خطر افول حاکمیت قانون و رشد روز افزون قبیله گری مطالبی را می نویسد و کامنت ها و پیامهایی را دریافته که گویا سنت شوم "نهوه" در بعضی از روستاها و شهرها در حال بازگشت است. نهوه حق اعتراض پسر عمو به ازدواج دختر عموست و ممانعت از ازدواج است. یکی از کنش‌گران اجتماعی در یادداشتی کوتاه نوشته است که مدتی پیش در منطقه وی یک دختر تحصیل کرده که قرار بوده با شخصی ازوداج کند، پسرعموهایش طبق این سنت منحوس عشایری از این ازدواج ممانعت کردند سپس بزرگان قبیله در این میان وساطتی انجام دادن و مبلغ کلانی را که شامل میلیونها تومان است از سوی خانواده خواستگار به پسرعموهای دختر تقدیم کردند. ناگفته نماند که این سنت های شوم بعد از انقلاب با برخورهای محکم قانونی بر طرف شد طوری که اگر در مجلس فصل این سنت های شوم اجرا شود شیوخ ،سادات و کلیه حضار در مجلس فصل روانه زندان می شدند و بدین ترتیب زنان جامعه از این سنت های پوسیده رهایی یافتند. سپس افراد تحصیل کرده جامعه با فعالیت‌های فرهنگی خود گامهای مهمی در راستای ارتقای مقام زن برداشتند و اگر امروزه این موارد اندک را ملاحظه می‌کنیم به علت افول حاکمیت قانون و رشد روز افزون قبیله گری است. با این وجود اگر فقط یک زن در هر منطقه ای از استان خوزستان از این سنت های پوسیده رنج می برد تمام آحاد جامعه باید بسیج شوند و این زن را رهایی دهند. ادامه در کامنت #فیصله #خون_بس

A post shared by صفحه رسمی شبکه خبری عصرجنوب (@asrejonoob.ir) on

کاربران بسیاری ضمن ابراز تاسف از این خبر و همچنان رایج بودن چنین سنت‌هایی در ایران، عنوان می‌کنند زن در ایران بسیار تحقیر می‌شود و مورد ظلم قرار می‌گیرد. برخی از کاربران معتقدند پلیس باید در این مورد مداخله کند و اجازه ندهد این ازدواج صورت گیرد. جمعی از کاربران نیز به فیلم عروس آتش که موضوع خون‌بس را به تصویر کشیده بود اشاره می‌کنند و امیدوارند این اتفاق زمینه‌ای برای پیگیری‌های فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق زنان در این رابطه شود تا به نحوی این سنت‌ها ریشه‌کن شوند.

View this post on Instagram

A post shared by میدان (@meidaandotcom) on

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала