قبول نظامیان میانمار به نسل‌کشی مسلمانان "روهینگیا"

© AFP 2023 / Romeo Gacadقبول نظامیان میانمار به نسل‌کشی مسلمانان "روهینگیا"
قبول نظامیان میانمار به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان میانمار برای نخستین بار به جنایت ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا اعتراف کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از الجزیره، روز گذشته سه ‌شنبه یکی از گروه‌های حقوق بشری اعلام کرد که دو تن از نظامیانی که از ارتش میانمار جدا شده‌اند در یک کلیپ ویدئویی شهادت دادند که به آنها دستور قتل و تجاوز به مسلمانان "روهینگیا" داده شده بود.

پلیس هند در زمان قرنطینه کرونا - اسپوتنیک ایران
کرونا و تشدید موج اسلام‌ستیزی

این اولین بار است که نظامیانی که در قتل عام و تجاوز و جنایت ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در شمال راخینه مشارکت داشتند، به اینگونه اقدامات شنیع خود اعتراف می‌کنند و گروه حقوق بشری « Fortify Rights» تصریح کرد که این نظامیان میانمار می‌توانند شواهد مهمی را برای تحقیقات بیشتر در اختیار دادگاه جرایم بین‌المللی ارائه کنند.

از آگوست ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن از مسلمانان روهینگیا برای فرار از جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخینه به بنگلادش گریخته‌‌اند.

دولت میانمار تمامی اتهامات مبنی بر مشارکت نیروهای امنیتی این کشور در تجاوز و قتل‌های گسترده و سوزاندن هزاران خانه مسلمانان روهینگیا را انکار می‌کند.

گروه حقوق بشری « Fortify Rights» که بر میانمار متمرکز است، اعلام کرد که دو تن از اعضای ارتش میانمار ماه گذشته از کشور خود فرار کردند و ظاهراً در بازداشت دادگاه جرایم بین‌المللی هلند هستند که در حال تحقیق در خصوص خشونت علیه روهینگیا می‌باشد.

بنا بر گزارش گروه حقوق بشری مذکور، میو وین تان ۳۳ ساله و زاو نائینگ تان ۳۰ ساله که در گردانهای پیاده‌نظامی سبک ارتش میانمار خدمت می‌کردند، در کلیپی ویدئویی نام و درجه ۱۹ تن از عوامل مستقیم ارتش میانمار از جمله خودشان و ۶ تن از فرماندهان ارشد ارتش میانمار را ارائه داده‌اند که ....مدعی هستند دستور جنایات ظالمانه علیه روهینگیا را صادر می‌کردند و یا اینکه در این جنایات مشارکت داشتند.

میون وین تان تصریح کرد که فرمانده مرکز عملیات نظامی پانزدهم دستور داد زمان حمله به روستاهای مسلمانان هر کس را که می‌بینید و هر صدایی که می‌شنوید، به سمت آن شلیک کنید.

وی ادامه داد که در یکی از عملیات‌ها، ۳۰ نفر از مسلمانان را به قتل رساندند و دفن کردند و گفت: هشت نفر آنها زن، هفت نفر کودک و ۱۵ نفر نیز مرد و میانسال بودند.

این نظامی سابق میانمار در اعترافات خود گفت که فرمانده یگان آنها دستور نابودی تمامی مسلمانان روهینگیا را صادر کرده بود و نظامیان میانمار به پیشانی این مسلمانان شلیک می‌کردند و با ضربه پا، جنازه‌های آنها را درون گودالی می‌انداختند.

وی همچنین اعتراف کرد که قبل از به قتل رساندن زنان مسلمان روهینگیا، آنها را مورد تجاوز قرار می‌دادند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ سازوکار مستقل تحقیقاتی را راه‌اندازی کرد تا شواهدی را در خصوص جرایم بین‌المللی در میانمار برای استفاده در دادرسی‌های بعدی، جمع‌آوری کند.

اواخر خردادماه امسال، تعداد زیادی از گروههای حقوق بشری سراسر جهان از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند درخواست کردند که گزارش‌های مربوط به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار را برای اطلاع عموم منتشر کند.

یکی از سخنگویان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه تأکید کرد که این دو نظامی میانمار در بازداشت آنها نیستند و توضیح داد: نه. این گزارش‌ها صحت ندارد. این افراد در بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی نیستند.

پیام اخوان یک وکیل کانادایی که نمایندگی بنگلادش را در پرونده‌ای علیه میانمار در دیوان کیفری بین‌المللی برعهده دارد، گفته است که این دو نظامی میانمار در اداره مرزی بنگلادش حاضر شده‌‌اند و درخواست محافظت خود را مطرح کرده‌اند و به قتل و تجاوز گسترده ارتش میانمار علیه غیرنظامیان مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ اعتراف کرده‌اند.

وی در این خصوص گفت: کل چیزی که می‌توانم بگویم این است که این دو فرد در حال حاضر دیگر در بنگلادش نیستند.

میانمار با اتهامات نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل سرکوب نظامی مسلمانان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ مواجه است، در نتیجه این سرکوب، بیش از ۷۳۰ هزار نفر مجبور شدند به کشور بنگلادش در همسایگی میانمار بگریزند.

میانمار این اتهامات را رد می‌کند و مدعی است نیروهای مسلح این کشور عملیات قانونی علیه شبه‌نظامیانی انجام دادند که به پاسگاه‌های پلیس حمله کرده بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала