دوگانگی بازارهای بورس و مسکن

© Sputnik / Arina Topolevaمسکن
مسکن   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نرخ اوراق تسهیلات مسکن تابعی از هر دو بازار سرمایه و مسکن بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، بررسی فراز و فرودهای قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با دو بازار اثرگذار بر تحولات قیمتی این اوراق شامل بازار سرمایه و بازار مسکن، نشان می‌دهد که نرخ اوراق تسهیلات مسکن تابعی از هر دو بازار مذکور بوده است.

در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن تقریباً همه نمادهای معاملاتی در بازه ۷۰ تا ۷۳ هزار تومان خرید و فروش شدند.

با اوج گیری بورس در نیمه‌های خرداد و ابتدای تیر ماه امسال، قیمت هر برگه تسهیلات مسکن از کانال ۴۰ هزار تومانی تا کانال ۹۰ هزار تومانی رشد کرد؛ اما در مرداد ماه امسال که شاخص کل بورس با کاهش شدیدی مواجه شد، به دلیل آنکه بازار مسکن در اوج بازدهی ماه به ماه قرار داشت، قیمت برگه‌های تسهیلات مسکن به دلیل افزایش تقاضای خرید مسکن، همچنان در کانال قیمتی بالای ۷۰ هزار تومان تثبیت شد.

واکنش ایران به تلاش آمریکا برای دستیابی به اموال این کشور در بورس آلمان - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران به تلاش آمریکا برای دستیابی به اموال این کشور در بورس آلمان

گران‌ترین قیمت فروش برای اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین (تسه ۹۹۰۱) با قیمت ۷۴ هزار و ۳۰۰ تومان در یکی از معاملات روز جاری این نماد تعلق داشت و ارزان‌ترین برگه نیز ۶۳ هزار تومان فروخته شد که به یکی از معاملات اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۷ با نماد ۹۷۰۶ اختصاص داشته است.

با توجه به اینکه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، در مرداد ماه امسال ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود، در صورتی که متقاضی خرید مسکن بتواند سقف تسهیلات خرید مسکن (۲۴۰ میلیون تومان) را دریافت کند، می‌تواند با این مبلغ، حداکثر ۱۰ متر از یک واحد ۵۰ متری را که ۱ میلیارد و ۱۵۵ میلیون تومان قیمت دارد، خریداری کند که معادل یک پنجم (۲۰ درصد) قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری است.

از سوی دیگر، برای دریافت وام مسکن ۲۴۰ میلیون تومانی، متقاضی باید ۴۸۰ برگه خریداری کند که با در نظر گرفتن قیمت هر برگه، ۷۰ هزار تومان، متقاضی دریافت تسهیلات مسکن می‌بایست ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را که معادل ۱۴ درصد کل وام می‌شود، به عنوان هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن هزینه کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала