چین کشورهای جنوب شرق آسیا را به مخالفت با مداخله جویی آمریکا فرا خواند

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر چین کشورهای جنوب شرق آسیا را به مخالفت با مداخله جویی آمریکا فرا خواند
چین کشورهای جنوب شرق آسیا را به مخالفت با مداخله جویی آمریکا فرا خواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وانگ یی، وزیر خارجه چین از گفت و گو میان کشورهای عضو «آ سه آن» و تلاش های آنان برای مخالفت با مداخله جویی آمریکا استقبال و این کشورها را به استمرار همکاری و مقابله با نفوذ منطقه ای واشنگتن و هر نیروی خارجی دیگر دعوت کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، تلویزیون مرکزی چین روز جمعه با اشاره به استقبال وزیر خارجه این کشور از نتیجه مثبت گفت و گوهای چین و "آ سه آن" برای حفاظت از دریای جنوبی آورده است: چین و اعضای اتحادیه جنوب شرقی آسیا متعهد به اجرای کامل بیانیه مرتبط با فعالیت ها در دریای چین جنوبی هستند و برای پیشبرد همکاری ها در این عرصه به رایزنی هایشان ادامه خواهند داد.

در همایشی که توسط وزارت خارجه و موسسه مطالعات دریای جنوبی چین در پکن برگزار شد، سیاستمداران، مقامات و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف منطقه و فرا منطقه از جمله روسیه، تایلند، اندونزی، سنگاپور، کامبوج، لائوس و بریتانیا شرکت کردند.

"وانگ یی" در این همایش از کشورهای منطقه خواست برای مقابله با مداخله خارجی همکاری کنند و افزود: برخی از کشورهای خارج از منطقه در راستای منافع ژئوپلیتیکی خود به دنبال دامن زدن به اختلافات در دریای جنوبی چین هستند و هدفشان مختل و مخدوش کردن ارتباطات کشورهای همسایه است.

پرتاب دو موشک از چین برای هشدار به آمریکا
 - اسپوتنیک ایران
پرتاب دو موشک از چین برای هشدار به آمریکا

"لو جایو هویی" معاون وزیر خارجه چین هم در همایش چین و "آ سه آن" برای حراست از ثبات منطقه و دریای جنوبی گفت: مداخلات آمریکا منبع اصلی خطر در دریای چین جنوبی است او از کشورهای منطقه خواست به طور مشترک این خطرات را برطرف و صلح و ثبات را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: این همایش پیش از نشست وزرای خارجه در مورد همکاری آسیای شرقی و جنوب شرقی در یک هفته آینده و دربحبوحه تنش ها میان آمریکا و چین برگزار می شود.

به گفته معاون وزیر خارجه چین، مواضع و تعهدات این کشور در مورد دریای چین جنوبی تغییر نکرده است و پکن «به همکاری با کشورهای آ. سه. آن ادامه خواهد داد تا دریای جنوبی به دریای صلح، دوستی و مشارکت تبدیل شود».

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که بیشتر با نام اختصاری آسه‌آن شناخته می‌شود، یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است. این سازمان در ۸ اوت ۱۹۶۷ توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه گسترش کمونیستها در ویتنام و شورش‌های درون مرزهای خود این کشورها تأسیس شد.

پس از نشست بالی در ۱۹۷۶ این سازمان بیشتر به سیاست همکاری اقتصادی روی آورده‌است و سایر کشورها (منجمله خود دولت کمونیست در ویتنام) عضو آن شده‌اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала