گزارش و تحلیل

ترامپ به جای افکاری نگران امثال فلوید باشد

© Sputnik / Artur Gabdrakhmanovترامپ به جای افکاری نگران امثال فلوید باشد
ترامپ به جای افکاری نگران امثال فلوید باشد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جهان کسی از ترامپ که متهم به نژاد پرستی و حمایت از کشتار رنگین پوستان است، حمایت از نوید افکاری را نمی‌پذیرد.

اسپوتنیک - بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط قوه قضاییه ایران نوید افکاری سنگری متولد ۱۳۷۲ به جرم قتل یکی از کارکنان سازمان آب منطقه‌ای استان شیراز در سال ۱۳۹۷ به دو بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

نوید افکاری پس از دستگیری در تحقیقات اعلام کرده بود که مقتول را با دوستش تعقیب می‌کرده و با چاقو اقدام به قتل وی کرده است؛ همچنین متهمان دیگر پرونده نیز با دست خط خود در پلیس آگاهی اقرار کردند که جرم را مرتکب شده‌اند و همچنین شاهدی این موضوع را تایید نمود.

مشکل آمریکا نژاد پرستی و بی عدالتی ساختاری است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مشکل آمریکا نژاد پرستی و بی عدالتی ساختاری است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام حکم اعدام نوید افکاری، در حساب توئیتری خود نوشت: شنیده‌ام که ایران می خواهد یک کشتی گیر بزرگ و محبوب، نوید افکاری ۲۷ ساله، را که تنها اقدام او شرکت در تظاهرات ضددولتی در خیابان بود را اعدام کند. مردم به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و تورم اعتراض داشتند. خطاب به رهبران ایران، خیلی ممنون خواهم شد اگر از جان این مرد جوان بگذرید، و او را اعدام نکنید. سپاسگزارم!

اسپوتنیک در این راستا با حسین الله کرم، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همکلام شده است که مشروح گفت‌و‌گو در ذیل تقدیمتان می‌شود:

علت مطرح شدن این موضوع توسط رئیس جمهور ایالات متحده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توئیت دونالد ترامپ را می‌توان به دو نوع بررسی کرد؛ نگاه اول بر اساس مسائلی مانند حقوق بشر، حقوق شهروندی و از این دست مسائل خواهد بود. در صورتی بررسی موضوع از این دیدگاه و داشتن این نگاه که رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد از جایگاه خود برای دفاع از جان یک مظلوم استفاده کند، به نظر می‌رسد که در این سطح ایشان اساسا با وضعیت آقای نوید افکاری آشنا نیست و فاقد آگاهی لازم است، چرا که آقای افکاری در ایران مرتکب قتل شده است و هر فردی که در کشوری مرتکب چنین جرمی بشود، براساس قوانین آن کشور محاکمه می‌شود. گرچه که ممکن است آقای افکاری در اعتراضات شرکت داشته بوده و قوه قضاییه نیز به این امر واقف باشد اما محاکمه ایشان بر این اساس نبوده است. از این رو میتوان گفت که آقای ترامپ در راستای دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندی نیست.

ترامپ: استفاده از زور تنها راه پایان دادن به خشونت ها است - اسپوتنیک ایران
ترامپ: استفاده از زور تنها راه پایان دادن به خشونت ها است

اما نگاه دوم بر این اساس است که رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد ژست حقوق بشری بگیرد که این ژست بر اساس حقایق نیست؛ از این رو توئیت آقای ترامپ نوعا در چارچوب دخالت در استقلال و حقوق قضایی یک کشور است. بهتر است دونالد ترامپ در این زمینه به کشور خود نگاه کند و ببیند که چگونه جورج فلوید در زیر پای یک پلیس و در حالی که التماس میکرد که نمی‌تواند نفس بکشد، جان باخت. ترامپ بهتر است در زمینه حقوق بشر به مسائل داخل کشور خود از قبیل خفه کردن یک شهروند سیاه پوست با کیسه زباله توسط پلیس آمریکا و یا شلیک هفت گلوله به یک نفر و ... بپردازد.

در آمریکا جنایت رخ می‌دهد اما رئیس جمهورش ژست دفاع از حقوق بشر در کشورهای دیگر را می‌گیرد، این دوگانگی پذیرفته شده نیست و ما فکر می‌کنیم که این موضوع تنها دخالت است و یک مسئله جدی در ارتباط با وضعیت ایران و آمریکا در حال شکل گیری است و حالا که آمریکایی‌ها نتوانستند از طریق فشارهای گسترده اقتصادی تحت عنوان فشار حداکثری، بهره‌ای ببرند، امیدوارند بتوانند از مسائل حقوق بشری که عمدتا جزو تاکتیک‌های دموکرات‌ها محسوب می‌شده است، استفاده کنند. ابعاد فشار آمریکا بر روی ایران متنوع بوده است و نوع جدید آن از نوع فشار حقوق بشری نیز به فشارهای قبلی اضافه شده است. در هر حال، در جهان از شخص ترامپ که متهم به نژاد پرستی و حمایت از کشتار رنگین پوستان تحت عنوان ایجاد امنیت است، کسی این مسائل را نمی‌پذیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала