گِل مالی در لرستان به شکلی متفاوت با گِل آنتی باکتریال +عکس، ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / خاک برداری در ایران
خاک برداری در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گِل آنتی باکتریال ویژه آیین گل مالی در روز عاشورا با اولویت مناطق محروم در شهرستان خرم‌آباد توزیع شد که با انتقاد جمعی از کاربران روبرو شد.

به گزارش اسپوتنیک، آیین دیرینه گل مالی و چمرانه در روز عاشورا هر ساله در خرم آباد برگزار می‌شود و مردم این شهر اوج عزای خود در شهادت امام حسین(ع) را با اجرای این آیین‌ها به نمایش می‌گذارند. امسال اما در سایه‌ی کرونا اجازه ساخت حوضچه‌های گِل برای آیین گِل مالی بر اساس مصوبات ستاد کرونا و دستورات علوم پزشکی در این استان داده نشد و در همین راستا خادمان "موکب امام خامنه‌ای" اقدام به تهیه و توزیع گِل آنتی باکتریال کردند.

View this post on Instagram

نظر شما؟!؟ #گل #عزاداری #عاشوراء #تاسوعا

A post shared by تاپ ترینهای روز (@top10rooz) on

کریم خورشیدوند مسئول " موکب امام خامنه‌ای" خرم آباد در این رابطه در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها عنوان کرد: «موکب امام خامنه‌ای با همکاری شرکت "شمیم گوارا" که در زمینه تولید مواد ضدعفونی فعالیت دارد به تهیه و توزیع گِل آنتی باکتریال در فضای کاملا بهداشتی اقدام کرد و خاک پس از غربالگری و اَلک شدن در دستگاه مخصوصی شسته و ضدعفونی می‌شود سپس با گلابی که از بهترین گلاب کاشان تهیه شده خوش بو و معطر می‌شود.»

View this post on Instagram

A post shared by لرستانی ها Lorestaniha (@lorestanihaofficial) on

کاربران بسیاری به تهیه و توزیع گِل بهداشتی واکنش نشان دادند. گروهی از کاربران احترام به عقاید، آیین و رسومی که در هر قومی رایج است را واجب می‌دانند و این اقدام را در جهت سلامت شهروندان خرم‌آبادی تحسین می‌کنند. اما گروهی تهیه گِل‌‌های بهداشتی و آنتی باکتریال را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا نه تنها موثر نمی‌دانند بلکه زمینه‌ای برای بی‌توجهی مردم به دستورات بهداشتی جهت حفظ سلامتی در مقابله با کرونا عنوان می‌کنند.

View this post on Instagram

A post shared by قطار وبگردی (@webgardi_) on

کاربرانی بطری‌های مخصوص این گِل‌‌های بهداشتی را مورد انتقاد قرار دادند که ظاهری به شکل اپل را دارد و این سوال را مطرح می‌کنند که چرا چنین بطری‌ای برای این کار در نظر گرفته‌اند؟!
برخی از کاربران نیز از آیین‌های سنتی نقاط مختلف ایران می‌گویند و معتقدند که بسیاری از این اعتقادات ساخته ذهن مردم آن منطقه است و پیروی از آن را اشتباه می‌دانند و از آن با نام خرافات یاد می‌کنند. کاربرانی اما تنها به تجمعات تشکیل شده برای عزاداری دهه اول محرم اشاره می‌کنند و بیم افزایش آمار مبتلایان به کرونا را دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала