گزارش و تحلیل

ریاست دوره ای نیجر در شورای امنیت و تاثیر آن بر ایران

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر محمدو ایسوفو رئیس جمهور نیجر
محمدو ایسوفو رئیس جمهور نیجر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاست دوره ای نیجر در سازمان ملل متحد چه تاثیری در روند قطعنامه و توافقات انجام شده با ایران خواهد گذاشت؟

اسپوتنیک - نیجر به ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
لاوروف: روسیه آماده کمک به آمریکا و ایران در برقراری گفتگوی مستقیم است

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در یک مکالمه تلفنی با محمدو ایسوفو رئیس جمهور نیجر، از امتناع نیجر از حمایت از قطعنامه ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی استقبال کرد.

وی خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات امروز جهان سوءاستفاده برخی کشورها از مجامع بین المللی بوده است. بسیار خرسندم که ایران و نیجر در این زمینه که روابط بین المللی باید بر اساس عدالت، حقانیت و ارزش‌های والای انسانی که مبتنی بر استقلال، همبستگی و عزت استوار باشد، اشتراک نظر دارند.

سیدهادی افقهی کارشناس مسائل بین الملل و غرب آسیا به سوالات خبرنگار اسپوتنیک در این رابطه پاسخ داد. 

وضعیت نیجر به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل و همچنین عضو جنبش عدم تعهد چگونه می تواند بر تصمیمات ایران تأثیر بگذارد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
مخالفت ها با آمریکا در خصوص فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران

هر کسی که ریاست اجلاس دوره ای شورای امنیت را برعهده می گیرد، چه عضو موقت یا عضو دائم باشد نمی تواند از چارچوب و مقررات بین المللی خارج شده و بر اساس همین قوانین بین المللی که قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب شد اقدامی کند؛ ممکن است شخص رئیس شورای بخواهد رای موافق یا مخالف آمریکا دهد اما سایر اعضا حق دارند تا رای خود را به طور مستقل اعلام کنند.

هرکسی که ریاست دوره ای شورای امنیت را در دست داشته باشد، چه از آفریقا یا اروپا یا حتی از آمریکا باشد، راه فعال سازی مکانیسم ماشه بسته است چرا که برجام یک توافق بین المللی است.

آیا این به جلوگیری از سوء استفاده آمریکا در یکجانبه گرایی در سازمان ملل کمک می کند؟

اعضای شورای امنیت: آمریکا حق ندارد خواستار بازگرداندن تحریم ها علیه ایران  شود - اسپوتنیک ایران
اعضای شورای امنیت: آمریکا حق ندارد خواستار بازگرداندن تحریم ها علیه ایران شود

آمریکا یک بار شانس خود را امتحان کرد و حدود سه تا چهار هفته پیش قطعنامه پیشنهادی خود را به منظور تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه تهران به شورای امنیت ارائه داد، که با ۱۱ رای ممتنع و ۲ رای مخالف چین و روسیه که این قطعنامه وتو شد و 2 کشور موافق تحریم ایران که یکی خود ایالات متحده و دیگری کشوری کوچکی به نام دومینیکن بودند.

آمریکا هم اکنون هم در حال فشار بر ایران است و سعی در فعال ساختن مکانیسم ماشه دارند تا بتواند از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران جلوگیری کند.

مکانیسم ماشه یک روند بسیار پیچیده ای دارد و به این سادگی آمریکا نمی تواند از این مکانیسم استفاده نماید؛ یکی از دلایل عدم استفاده این مکانیسم توسط آمریکا به این دلیل است که این کشور اصولا از توافق برجام خارج شده است و ما می دانیم که از نظر قانونی مقرراتی و حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ بر اساس توافق برجام صادر و به تصویب رسیده است؛ لذا کسی که از برجام خارج شده و به قول آمریکایی ها برجام را پاره کردند و تحریم های حداکثری بر ایران را اعمال کرده اند شرط و شروط برای بازگشت ایران به میز مذاکره با آمریکا گذاشته اند، مگر می تواند ادعا کند یا حق داشته باشد مکانیسم ماشه را فعال کند؟ قطعا راه برای تلاش مجدد آمریکا بسته است.

جامعه جهانی و جامعه بین الملل همگی مسئله برجام و رعایت آن از سوی ایران را که بیش از ۱۴ بار کنترل هم از سوی آژانس انرژی اتمی و هم اتحادیه اروپا در زمان ریاست خانم موگرینی شد و همه آنها اذعان به پایبندنی ایران به توافق هسته ای کردند.

حتی در سفر اخیر آقای گروسی مدیر کل آژانس انرژی اتمی به تهران، مسئله پایبندی ایران به برجام را تائید کرد و به زودی گزارش های خود را به شورای امنیت تقدیم خواهد کرد و تلاش های ایالات آمریکا را ناکام خواهد گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала