گزارش و تحلیل

چرا آمریکا به دنبال یافتن شریک تسلیحاتی برای ایران است؟

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا به دنبال یافتن شریک تجاری تسلیحاتی برای ایران
آمریکا به دنبال یافتن شریک تجاری تسلیحاتی برای ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اخیر خود مدعی شد که چین می خواهد به ایران اسلحه بفروشد اما ایالات متحد اجازه این کار را به پکن و تهران نخواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که آمریکا اجازه چنین کاری را به چین نخواهد داد.

وی افزود : چین یکی از کشورهایی است که می خواهد به ایران اسلحه بفروشد، آنها پول زیادی از این راه کسب می کنند، من مطمئن هستم که چین نیز برخی از سیستم ها را از ایران خریداری خواهد کرد.

به گفته پمپئو، اگر چین تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران را نقض کند، پس جهان باید بداند که واشنگتن چین را مسئول چنین اقداماتی می داند.

اما آیا این ادعای وزیر خارجه آمریکا واقعیت دارد و ایران به دنبال خرید تسلیحات از چین است؟

حسین ملائک سفیر سابق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک شراکت تسلیحاتی ایران و چین را در شرایط کنونی منطقی نمی داند و توضیح می دهد:

به طور اصولی بحث رفع تحریم تسلیحاتی ایران، یک مسئله پرستیژی برای کشور است، برای آنکه وقتی شورای امنیت ایران را طی قطعنامه ای از خرید و فروش تسلیحات محروم کرد، حق طبیعی یک کشور مستقل را سلب نمود، به طور اصولی برای ایران مهم است که بتواند اواخر اکتبر و در واقع در پایان مهلت این تحریم، قطعنامه را فسخ کند و از مجموعه تحریم هایی که اجماعی به آن رای داده بودند، خارج شود. اما به اینکه ایران یک لیست تسلیحاتی داشته باشد و بلافاصله بعد از لغو تحریم ها خرید و فروش را شروع کند، به نظر من پیش بینی درستی نیست. به این دلیل که دکترین دفاعی ایران در زمینه دفاع موشکی است و توانسته نیازهای خود را بدون حمایت رسمی خارجی تامین کند و اکنون هم تجهیزات ایران به اندازه کافی مدرن بوده و می تواند نیازهای کشور را تامین نماید. نکته مهم این است که آیا ایران می تواند هواپیما و یا جت جنگنده بخرد؟ البته فکر می کنم که این خرید ها در اولویت ایران قرار ندارند چراکه دکترین دفاعی ایران بر پایه دفاع موشکی است و قدرت بازدارندگی آن در حال حاضر به اندازه ی کافیست و ایران هم علاقه ای ندارد که در شرایط کنونی هزینه بیشتری را برای این مسائل بپردازد.

آقای پمپئو گل شما در کویر این منطقه نمی روید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آقای پمپئو، گُل شما در کویر این منطقه نمی روید

این یک تبلیغات ضد چینی و ضد ایرانی از طرف آمریکاست و حتی می توان گفت ضد روسی است، برای آنکه بگویند یک بازار تسلیحاتی اینچنینی وجود دارد. در حالی که تا به امروز چین و روسیه از دیدگاه استدلال منطقی و اینکه حق ایران است با آن برخورد می کنند نه به عنوان یک امتیاز.

اما اگر تحریم تسلیحاتی نباشد، آیا خرید اسلحه از چین در برنامه ایران قرار دارد؟  

اگر تحریم تسلیحاتی باشد هم چین و هم ایران نسبت به قواعد بین المللی احترام می گذارند همانطور که تا به امروز رعایت کرده اند و از این مسئله خارج نمی شود. اما اگر تحریم تسلیحاتی نباشد باید ببنیم که این تجهیزات را می خواهیم یا خیر.

بحث این است که در مورد چه سلاحی صحبت می کنیم. فرض را بر آن می گذاریم که تحریم تسلیحاتی نیست و ایران هم می خواهد هواپیمای جنگنده از چین بخرد ، سوال این است چیزی که ایران از چین می خرد توازن قوا را در منطقه خلیج فارس به مفهومی که آمریکایی ها اذعان می کنند، برهم می زند؟ فکر نمی کنم هر گونه تسلیحاتی که ایران قرار است رسما بخرد، پیشرفته تر یا تعیین کننده تر از آن چیزی باشد که متحدین آمریکا در منطقه دارند از اسرائیل تا عربستان و امارات متحده عربی. البته این در صورتی است که بخواهیم به صورت منطقی صحبت کنیم.اما اگر غیر منطقی باشیم می توان روی خرید یک قایق موتوری هم تبلیغات نموده و بزرگنمایی کرد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала