نشست کمیسیون مشترک برجام + ویدئو

اشتراک
عراقچی: آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند جانبه‌گرایی را هدف قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اعلام نمود آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند جانبه‌گرایی را هدف قرار داد.

وی د رادامه گفت:«نشست کمیسیون مشترک برجام روز اول سپتامبر(سه‌شنبه) در وین یک نشست متعارف و به اصطلاح روتین کمیسیون مشترک برجام است که طبق روال موجود در توافق هسته‌ای، هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود.

البته نشست کنونی به دلیل شیوع کرونا کمی با تاخیر برگزار می‌شود؛ ولی نشست امروز ماهیتاً یک نشست معمولی کمیسیون مشترک است و جلسه‌ای است که طبق روال کاری خود به مسائل مربوط به اجرای برجام چه در بُعد هسته‌ای و چه در بُعد تحریم‌ها می‌پردازد.

نماینده آمریکایی: با برگشت به برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم - اسپوتنیک ایران
نماینده آمریکایی: با برگشت به برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم

البته این جلسه به دلیل همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح بازگرداندن قطع‌نامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام انجام می‌دهد، ویژگی خاصی پیدا کرده است.

اعضای جلسه، سه کشور اروپایی، چین و روسیه بوده که مواضع بسیار محکمی را در نیویورک و در مقابل آمریکا داشتند و تلاش واشنگتن را برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف و یا سازوکار ماشه و اسنپ بک و یا به اسامی که معروف است را رد کردند. البته باقی اعضای شورای امنیت، یعنی ۱۳ عضو هم این کار را کردند.

اعضای شورای امنیت با قطع‌نامه آمریکا موافقت نکردند و به آن رای مساعد ندادند. در واقع دو بار آمریکا در فضای نیویورک با شکست مواجه شد. مواضع کشورها در نیویورک جداگانه بیان شده است و سه کشور اروپایی باهم نامه‌ای را به رئیس شورای امنیت نوشتند. چین و روسیه نیز این کار را کردند.

من دیداری با رافائل گروسی خواهم داشت که در ادامه سفر وی به تهران است. همانطور که می‌دانید، در سفر گروسی به تهران موفق شدیم یکی از مشکلات جدی که در رابطه میان ایران و آژانس پدید آمده بود را به نحو مطلوبی حل و  فصل کنیم. بیانیه مشترکی که صادر شد را همه دیدند.

​همه دنیا به این نگاه می‌کند که جامعه بین‌الملل در مقابل تلاش‌های یکجانبه گرایانه آمریکا چگونه ایستادگی می‌کند. در همین قالب مهم است که کمیسیون مشترک برجام چه موضعی را اتخاذ می‌کند و چگونه با این مسیر برخورد می‌کند. به هر حال موضوع برجام، موضوع اصلی کمسیون مشترک محسوب می شود و آمریکا با هدف قرار دادن این توافق، کل چندجانبه گرایی را هدف قرار داده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала