در صنعت نفت ایران بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد

© Depositphotos.com / Maxxyustasنفت ایران
نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال جهش تولید، ۱۰ پروژه نفت، ‌گاز و پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، از ابتدای سال ۹۹ که به سال جهش تولید نام‌گذاری شده، ۱۰ پروژه نفت، ‌گاز و پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده که در مجموع حکایت از سرمایه‌گذاری ۵.۱۱ میلیارد دلاری، ۴.۶۶ میلیارد یورویی (معادل ۵.۲ میلیارد دلار) و ۸۰۰ میلیارد تومانی در این پروژه‌ها دارد.

سال ۹۹ یا همان سال جهش تولید برای صنعت نفت ایران سال افتتاح طرح‌هایی است که سنگ بنای آنها در سال‌های قبل بنا شده و حالا قرار است به نتیجه برسد.

در این میان بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی باعث شده تا این سال را سال طلایی صنعت پتروشیمی نیز بدانند، زیرا با بهربرداری از این طرح‌ها، تولید پتروشیمی ایران و تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰، ‌ظرفیت تولید در این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن در سال و درآمد آن نیز به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

یک پرونده فساد دیگر در پتروشیمی ایران - اسپوتنیک ایران
یک پرونده فساد دیگر در پتروشیمی ایران

اما پتروشیمی تنها لنگرگاه صنعت نفت برای افتتاح پروژه‌ها در سال جاری نخواهد بود. آنچنان که تا اینجای کار نیز طرح‌های مختلف نفت و گاز افتتاح شده و در مهمترین اقدام نیز قرار است تا قبل از سال ۱۴۰۰، ‌ نفت از پایانه‌ای خارج از خلیج فارس صادر شود و ایران برای صادرات نفت تنگه هرمز را دور بزند.

عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران پنج‌شنبه پنجم تیرماه با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی آغاز شد. این طرح استراتژیک و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از گوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک احداث تکمیل خواهد شد.

با این حال خطوط انتقال گاز بدون افزایش تولید در پارس جنوبی چندان به کار نمی آید. ایران در سال‌های اخیر برداشت خود از میدان مشترک پارس جنوبی را تا ۲.۵ برابر افزایش داده که این مهم با نصب سکو و ردیف‌های پالایشی به انجام رسیده است.

با این حال یک فاز پارس جنوبی تا چند ماه گذشته معطل مانده بود. فاز ۱۱ اگرچه در سال ۹۶ طی قراردادی به کنسرسیومی متشکل از توتال، ‌سی ان پی سی آی و پتروپارس سپرده شد اما به دلیل تحریم‌ها شرکای خارجی از قرارداد خارج شدند و کار به پتروپارس ایرانی سپرده شد. در گام مهمی اول خرداد امسال عملیات نصب پایه سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی و اجرای طرح توسعه آن با سرمایه‌گذاری  ۱.۵ میلیارد دلاری آغاز شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала