نماینده آمریکایی: با برگشت به برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم

© AFP 2023 / Nicholas Kammنماینده آمریکایی: با برگشت به برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم
نماینده آمریکایی: با برگشت به برجام برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: ما باید با پیوستن دوباره به توافق با متحدانمان برای مهار برنامه هسته‌ای ایران همکاری کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، خواکین کاسترو قانونگذار دموکرات ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، واشنگتن دوباره به توافق برجام باز گردد.

اتهام ترامپ به اعضای کنگره برای نشت اطلاعات محرمانه
 - اسپوتنیک ایران
اتهام ترامپ به اعضای کنگره برای نشت اطلاعات محرمانه

خواکین در ویدئویی که در حساب کاربری خود در توئیتر از مصاحبه‌اش با یک رسانه آمریکایی منتشر کرده می‌گوید: من به اینکه چند سال پیش از برجام حمایت کردم افتخار می‌کنم و فکر می‌کنیم باید بار دیگر به این توافق ملحق شویم.

این قانونگذار دموکرات آمریکایی اضافه کرد: توافق هسته‌ای ایران از منظر هدف‌هایی که ما وارد آن شدیم کارساز بود؛ هدف این توافق، مهار برنامه هسته‌ای ایران بود.

وی افزود: فکر می‌کنیم منع اشاعه هسته‌ای به نفع همه ما است و آن توافق در مهار توافق هسته‌ای ایران موفق بود. متأسفانه می‌بینیم که رئیس‌جمهور ترامپ از این توافق خارج شده و اکنون در اقدامی مضحک می‌خواهد از مفاد این توافق برای بازگرداندن تحریم‌ها [علیه ایران] استفاده کند.

خواکین گفت: همان ‌طور که قبلاً هم گفته‌ایم این رویکرد باعث ایجاد هرج و مرج شده و کمکی به ایجاد ثبات در منطقه نکرده، بلکه آن را بی ‌ثبات ‌تر کرده و به تنش‌ها دامن زده است.

خواکین در توضیح این ویدئو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است:ما باید با پیوستن دوباره به توافق با متحدانمان برای مهار برنامه هسته‌ای ایران همکاری کنیم. 

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

دولت آمریکا بعد از خروج  از این توافق هسته‌ای علاوه بر بازگرداندن تحریم‌ها به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به "کارزار فشار حداکثری" ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به "توافقی بهتر" به زعم او مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز واشنگتن در پیگیری این سیاست‌های ضد ایرانی در هفته‌های گذشته روی تلاش برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از طریق استناد به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت قرار گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала