تحریم‌ها و پیشرفت صنعت دفاعی ایران

© AFP 2023 / Atta Kenare ارتش در ایران
 ارتش در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سردار جعفری: یکی از بهترین شرایط و وضعیت‌هایی که پیش آمد و موجب پیشرفت صنعت دفاعی کشور شد همین تحریم‌ها بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، سردار فتح‌الله جعفری رئیس مؤسسه شهید حسن باقری اظهار داشت که یکی از بهترین شرایط و وضعیت‌هایی که پیش آمد و موجب پیشرفت صنعت دفاعی کشور شد همین تحریم‌ها بود.

وی در ادامه افزود:« در همین شرایط تحریم بود که جنگ بر ما تحمیل شد و ما اینجا بود که می باید دو راه را انتخاب می‌کردیم، یک راه از دشمن بگیریم و دومین مسیر این بود که به سمت تولید سلاح و تجهیزات در داخل کشور برویم این در حالی بود که هیچ کشوری به ما سلاح نمی‌فروخت پس ما می‌بایست به سمت تولید در داخل کشور می‌رفتیم. یعنی ما به هیچ وجه دسترسی به کارخانجات خارجی و تهیه سلاح از سایر کشورها نداشتیم و کسی هم به ما سلاح نمی‌فروخت.

شورای امنیت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
نماینده روسیه در سازمان ملل: ایران نقشی در بی ثباتی عراق ندارد

شما باید به شرایطی که آن زمان کشور در آن قرار داشت یعنی دوران جنگ تحمیلی توجه داشته باشید نه شرایط امروزه صنعت دفاعی کشور، شهرهای ما در زیر بمباران و گلوله باران ارتش عراق بود و رژیم بعث عراق تا دندان مسلح شده بود و همه امکانات و تجهیزات به راحتی در اختیار او قرار می‌گرفت و در هر عملیاتی بیش از یک میلیون گلوله بر سر رزمندگان ما می‌ریخت و ما چیزی در مقابل او نداشتیم.

یادم هست که یک روز شهید فلاحی رئیس ستاد مشترک ارتش در همان روزهای آغازین جنگ می‌گفت مهمات تنها برای چند روز جنگیدن داریم آنجا بود که این سوال پیش می‌آمد این همه پول که آمریکایی‌ها از ما گرفته بودند را خرج چه کرده بودند، همه فرماندهان از این خبر شوکه شدند. بنی صدر هم که آن زمان رئیس جمهور بود در جلسه که شهید رجایی نیز در آن حضور داشت این خبر را تأیید کرد.

این خبر برای فرماندهان جنگ در آن زمان مانند داوود کریمی و شهید باقری غیر قابل بود که ما مهماتی برای دفاع طولانی‌مدت نداریم، آقای رفیق دوست نیز که برای تهیه مهمات به کره شمالی رفته بود، رهبر کره شمالی به او گفته بود کشوری که در حال جنگ است باید مهمات مورد نیازش را خودش تولید کند، از سوی دیگر وقتی برای تهیه موشک به سوریه و پیش آقای حافظ اسد نیز رفته بودند آنها نیز گفته بودند که به دلیل نظارت‌های سازمان ملل نمی‌توانیم به شما مهمات بدهیم اینها علی‌رغم این بود که البته میزانی از تجهیزات به ما داده بودند.

درخواست نتانیاهو از انگلیس درباره ایران - اسپوتنیک ایران
درخواست نتانیاهو از انگلیس درباره ایران

ارتش ما پیش از انقلاب به دو کشور آمریکا و انگلیس وابسته بود و با پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر هیچ حمایت و پشتیبانی از ایران نمی‌کردند و هیچ تجهیزاتی را به ما نمی‌فروختند بلکه که خود این کشورها جنگ را علیه ما آغاز کردند، تحریم‌ها و محدودیت‌ها و از سوی دیگر نیاز ما برای دفاع از کشور در هشت سال دفاع مقدس موجب شد که ما مجبور شویم به سمت تولید سلاح در داخل کشور برویم.

این اقدامات توان دفاعی کشور را به حدی رساند که نه تنها نیازمند تجهیزات خارجی نیستیم بلکه به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌خواهند با تحریم این توان صنعت دفاعی را کنترل کنند تا ما تولید نداشته باشیم.

محدودیت‌ها موجب شد صنایع دفاعی کشور تجهیزات، سلاح‌ها و موشک‌هایی بسازند که بسیار بهتر و کارآمدتر از نمونه‌های خارجی آنهاست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала