واکنش کاربران نسبت به دستورالعمل برپایی مراسم محرم و صفر در شرایط شیوع کرونا +عکس

© Photo / IRNAآخرین آمار کرونا در ایران: فوت ۱۵۳ بیمار و شناسایی 2۶۹۱ مبتلای جدید در 24 ساعت گذشته
آخرین آمار کرونا در ایران: فوت ۱۵۳ بیمار و شناسایی 2۶۹۱ مبتلای جدید در 24 ساعت گذشته - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم تنها با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغ شده ستاد مقابله با کرونا امکان‌پذیر می‌شود، این موضوع واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

به گزارش اسپوتنیک، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا با ابلاغ و تاکید بر رعایت برخی دستورالعمل‌ها، مردم را به عزاداری محرم و صفر امسال دعوت کرد.

View this post on Instagram

A post shared by ISNA | ایسنا (@isna.news) on

این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:
ممنوعیت حضور هیأت‌ها در اماکن مقدس، برگزاری مراسم دارای مجوز صرفا در اماکن و فضاهای باز و با تجمعات حداقلی، ممنوعیت جابجایی هیأت‌ها و به راه افتادن دسته‌های عزاداری، زمان برگزاری مراسم حداکثر ۲ ساعت، ممنوعیت استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه (مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی- با زنجیر شخصی- در محل مراسم بدون جابجایی مجاز است)، ممنوعیت مراسم خاص در برخی مناطق (از جمله یوم‌العباس زنجان، نخل‌گردانی یزد، تشت‌گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان و ...)، نظارت بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات، ضرورت استفاده از ماسک به صورت مستمر، ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم، از هر طرف حداقل دو متر و استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطقی که امکان برگزاری مراسم وجود ندارد (با هماهنگی کارگروه انسانی)

و اما پروتکل‌های مربوط به نذورات شامل موارد زیر می‌باشد: ممنوعیت هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری، توزیع نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط، صرفا در قالب مواد غذایی خشک یا خام، ممنوعیت برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای و ... و در مورد نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، باید با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته‌بندی شود و توزیع باید بدون تجمع، صف و تراکم جمعیت باشد.

View this post on Instagram

. 🔴حجت‌الاسلام کاشانی: از ستاد کرونا به خدا شکایت می‌بریم! 🔹معاون بهداشت وزیر بهداشت گفته بود عزاداری در مساجد و حسینیه‌هایی که دارای سقف بالای ۶ متر هستند مصداق فضای باز است و مشکلی نخواهد داشت، اما تنها دو روز مانده به محرم مثل برخی از تصمیمات دیگر، دوباره ناگهان نظر خود را تغییر دادند و مانند کنکور که با اعصاب مردم بازی کردند، برگزاری جلسه در فضای سربسته از سوی ستاد کرونا مطلقا ممنوع اعلام شد. 🔹این کار در این زمان عملاً به این معناست که فقط این جلسات را تعطیل کنید چون زمانی برای تمهید در فضای باز وجود ندارد. 🔹ما قطعا! تابع پروتکل ستاد کرونا هستیم و بنده تمام جلسات خود در فضای سربسته را تعطیل یا به فضای باز منتقل خواهم کرد (که قطعاً در بسیاری از موارد شدنی نیست) اما از ستاد به خدا شکایت می‌بریم و آنها را به سیدالشهدا علیه السلام واگذار می‌کنیم. /تسنیم _____ #عزاداری#محرم#محرم_قم#حجت_الاسلام_کاشانی #قم#قم_زیبا #qom#qome_ziba

A post shared by qomeziba | قم | قم زیبا (@qome_ziba) on

بسیاری از کاربران معتقدند با وجود تجمعات عزاداری محرم بدون شک موجی دیگر از ابتلا به کرونا در ایران به راه خواهد افتاد و بسیاری از مردم حتی اگر در این تجمعات شرکت نکرده‌اند به علت گسترش بیش از پیش این ویروس مبتلا خواهند شد. کاربرانی اما بر این باورند که برگزاری مراسمات محرم و صفر امسال نیز همچون هر سال باید برگزار شود. این کاربران معتقدند چگونه برگزاری سایر مراسمات و جشن‌های سلبریتی‌ها بدون مشکل است اما این قبیل مراسمات مذهبی عاملی برای شیوع کرونا است؟!
جمعی از کاربران نیز عنوان می‌کنند بهتر است عزاداری‌ها بصورت مجازی و با حداقل جمعیت برگزار شود و هزینه این مراسمات و نذورات با دقت به دست افراد نیازمند برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала