عبور آب و هوای زمین از نقطه بازگشت‌پذیر

© Sputnik / Ilya Timin /  مراجعه به بانک تصاویر عبور آب و هوای زمین از نقطه بازگشت‌پذیر
عبور آب و هوای زمین از نقطه بازگشت‌پذیر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یخچال‌های طبیعی گرینلند از نقطه بازگشت‌پذیری خود عبور کردند.

به گزارش اسپوتنیک، مجله "Nature Communications Earth and Environment" در گزارشی به اعلام این موضوع که یخچال‌های طبیعی گرینلند از نقطه بازگشت‌پذیری خود عبور کردند، می‌نویسد که حتی اگر تغییرات آب و هوایی زمین متوقف شود، از میزان یخچال‌های طبیعی کاسته خواهد شد.

گرینلند در حال ذوب شدن - اسپوتنیک ایران
گرینلند در حال ذوب شدن

محققان برای تعیین تعادل بین ایجاد و آب شدن ورق‌های یخ گرینلند، سنجش از دور یخچال‌ها را انجام داده اند. داده های ماهواره ای بیش از ۲۰۰ یخچال عظیم و آبی را که از آن ها به داخل اقیانوس اطراف جزیره جریان می یابد، را تحت پوشش قرار داده اند.

مشخص شده است که این منطقه از نقطه ای که بارش برف سالانه یخچال های طبیعی را مجددا پر می کند، گذشته است و دیگر قادر به جبران خسارت های مرتبط ذوب یخ ها نیست.

در طول دهه‌های ۸۰ و ۹۰ ورود برف تازه و ذوب یخ در حال تعادل بود. در طی این دهه‌ها، یخچال‌های طبیعی سالانه حدود ۴۵۰ میلیارد تن یخ از دست دادند، اما تا همین اواخر با بارش برف این میزان جبران شده بود. از سال ۲۰۰۰ و در طی مدت زمان کوتاه ۵-۶ ساله، میزان ذوب یخ به طرز چشمگیری افزایش یافت. در این سال ها به صورت سالانه حدود ۵۰۰ گیگاتن یخ ذوب می شود، اما تغذیه یخچال های طبیعی افزایش نیافته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала