گزارش و تحلیل

آیا از دست دادن بازار ایران سئول را تهدید می کند؟

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر آیا از دست دادن بازار ایران سئول را تهدید می کند؟
آیا از دست دادن بازار ایران سئول را تهدید می کند؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کره جنوبی در میان تنش ها با ایران در شرایط 7 میلیارد دلاری که توسط سئول منجمد شده است، اخیراً برای حل مسئله دارایی های ایران اقدام کرده است.

اسپوتنیک، کره جنوبی در میان تنش ها با ایران در شرایط 7 میلیارد دلاری که توسط سئول منجمد شده است، اخیراً برای حل مسئله دارایی های ایران اقدام کرده است.

خبرگزاری یونهاپ هفته گذشته گزارش داد که کره جنوبی با ایران در باره ایجاد یک کارگروه برای گسترش تجارت نوعدوستانه (دارو و تجهیزات) در چارچوب رهایی تایید شده از مجازات های آمریکایی به توافق رسید.

این خبرگزاری با استناد به یک منبع گفت که طرف ایرانی در جریان مذاکرات قصد خود را برای خرید کالاهای کره جنوبی به ارزش چند صد میلیون دلار اعلام کرده است. به گفته این خبرگزاری، توافق بین ایران و کره جنوبی در زمینه تجارت بشردوستانه همچنین به دو کشور در حل مسئله دارایی های بسته شده ایران (7 میلیارد دلار) کمک خواهد کرد. آنها از سال گذشته با توجه به تحریم های شدیدتر واشنگتن علیه تهران، در دو حساب بانکی کره ای منجمد شده اند. در عین حال، برخی از مقامات ایرانی پیشتر به شکایت از کره جنوبی تهدید کرده اند و همچنین از مجلس شورای اسلامی ایران خواستار ممنوعیت واردات کالاهای کره جنوبی شده اند که در سالهای اخیر افزایش تقاضای زیاد در بازار ایران را نشان می دهد.

رسانه ‌ها: ایران و کره ‌جنوبی به توافق رسیدند - اسپوتنیک ایران
رسانه ‌ها: ایران و کره ‌جنوبی به توافق رسیدند

جانگ جی هیانگ، (Jang Ji-Hyang) مدیر مرکز خاورمیانه و شمال آفریقا در انستیتوی مطالعات سیاست اسان به اسپوتنیک گفت: "وزارت صنعت کره جنوبی و وزارت امور خارجه ما بارها از طرف آمریکایی خواسته اند اجازه انجام حساب ها برای نفت وارداتی از ایران با تهیه کالاهای بشردوستانه را صادر کند، اما ایالات متحده هیچ واکنشی به این خواست ها نشان نمی دهد و به هر طریق ممکن نشان می دهد که قصد حرکت ندارد. برای ایالات متحده، این بدان معنی است که  تماس های بشردوستانه کره جنوبی و ایران  با وجود تحریم های فعلی ادامه خواهد یافت، از این رو آنها از اعلام موضع خاص در مورد این مسئله فاصله می گیرند. براساس منابع دیپلماتیک، هنگ جین ووک (Hong Jin-wook)، مدیر سابق دپارتمان آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه کره جنوبی، سال گذشته دو بار از ایالات متحده بازدید کرد. وی سعی کرد در مورد استرداد دارایی بسته شده ایران به توافق برسد، اما خواست های او رد شد. در رابطه با بیماری همه گیر کووید-19، دولت ایران امسال از کره جنوبی خواسته است کمک های بشردوستانه را با تجهیزات پزشکی که تحت معافیت از مجازات های ایالات متحده قرار دارند، تحویل دهد. واشنگتن از هر طریق ممکن  از پاسخ مثبت شانه خالی می کند. به نوبه خود ، وزارت خارجه کره جنوبی از این امر نگران است که پافشاری بیش از حد ممکن است بر مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران تأثیر بیشتری بگذارد.

در ماه آوریل، در نتیجه تلاش مذاکره کنندگان کره جنوبی، مجوز ساده ایالات متحده برای صادرات داروها به ایران برای درمان بیماری های ارثی، گلوکومترها، ابزار آزمایش خون و غیره که ارزش آن بیش از 930 هزار دلاراست صادر شد. با این حال، این کار دوام چندانی نداشت و به وضع تحریم های ثانوی برای بانکهای تجاری که خدمات مربوطه انجام دادند، انجامید.

در این رابطه جی هیانگ اشاره کرد: در ماه آوریل، IBK (بانک صنعتی کره) از نیویورک جریمه بزرگی به مبلغ 80 میلیون دلار برای معاملات با بانک مرکزی ایران که تحت تحریم های آمریکا است، دریافت کرد. بانک دیگری به نام ووری  بانک(Woori Bank) کره جنوبی تنها با استخدام وکلا بسیار ماهر که به طور مرتب به ایالات متحده سفر می کردند توانسته است از مجازات ها رهایی یابد.

همانطوری که مشخص شد، مقامات آمریکایی به نوبه خود، گروهی را به بانک ووری فرستادند تا کلیه اقدامات مربوط به رعایت تحریم ها را چک کند. و این اقدام طی یک سال و نیم گذشته کاملاً گسترده انجام شده است و تعدادی از موسسات مالی کره جنوبی چندین بار جریمه شده اند.

جی هیانگ گفت: "اکنون جمله هایی با این روحیه به گوش می رسد که کره جنوبی به طور خاص پولی که باید به ایران منتقل شود مخفی کرده است  و سفیر ایران در کره جنوبی مرتباً اظهاراتی می کند و می گوید: "آیا برای مون جه-این رئیس جمهور کره جنوبی کافی نیست که به رئیس بانک IBK  بگوید که پول بدهد؟" ژاپن به این کار تن داده است، چرا کره جنوبی نمی تواند؟" 

ما جواب می دهیم: اما اینها معاملات بین دولتی نیست و اصلا کره جنوبی و پول آن با ژاپن و ین  که ارز ذخیره بین المللی است، قابل مقایسه نیست.  

به گفته جی هیانگ، در صورت تغییر دولت در کاخ سفید، می توان روی حل کامل مساله تحریم ها و حل و فصل اختلاف تجاری - دیپلماتیک بین کره جنوبی و ایران حساب کرد.

جی هیانگ گفت: "بایدن در زمان اوباما معاون رئیس جمهور بود، بنابراین امن ترین مسیر برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک - برجام امضا شده توسط اوباما خواهد بود. با این حال، ایران هم اینک خبر خروج  از این توافق را داده است. به این خاطر لازم است که ما همه چیز را از ابتدا شروع کنیم. این کار مدت مدیدی طول خواهد کشید، با این حال مقررات چنین است. اگر ترامپ موفق به انتخاب مجدد شود، وی می تواند برای شناسایی گسترده بین المللی به دنبال توافق های غیرقابل قبول باشد. بعید است که این کار به ثبات در خاورمیانه بیفزاید، و به وضوح بار دیپلماسی کره جنوبی در راستای ایران را کم نخواهد کرد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала