"اتحاد مالی" جدید میان روسیه و چین دلار را کم رنگتر می کند

© Sputnik / Konstantin Zavrazhin/POOL /  مراجعه به بانک تصاویر "اتحاد مالی" جدید میان روسیه و چین دلار را کم رنگتر می کند
اتحاد مالی جدید میان روسیه و چین دلار را کم رنگتر می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
"اتحاد مالی" جدید میان روسیه و چین سهم دلار در تجارت این دو کشور را تا ۴۶ درصد کاهش داد.

به گزارش اسپوتنیک، دلار آمریکا اخیراً ارزش خود را در برابر سایر ارزها از دست داده است و در ماه ژوئیه نزدیک به ۵٪ کاهش یافته است که بزرگترین سقوط ماهانه آن در بیش از ۱۰ سال است.

هژمونی یوان ، روبل و دلار - اسپوتنیک ایران
هژمونی یوان، روبل و دلار

این کاهش اقتصاددانان را برانگیخته است تا نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را دوباره ارزیابی کنند، زیرا برخی کشورها در معاملات دو جانبه خود به گزینه های دیگری متوسل شده اند.

بر اساس آمارهای اخیر ارائه شده توسط بانک مرکزی روسیه و خدمات گمرکی فدراتیو روسیه، سهم دلار آمریکا از تجارت بین روسیه و چین به رکورد ۴۶ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. به گفته دیمیتری سیمز کارشناس سیاسی روسی-آمریکایی، که در حال نوشتن مقاله برای نقد و بررسی Nikkei آسیا (بورس اوراق بهادار توکیو) است؛ این داده ها باعث شده است تا این دو شریک تجاری در حال ایجاد اتحاد "بانکی" یا "مالی" مشترک باشند.

سیمز به اظهارات الکسی ماسلوف مدیر مؤسسه انستیتوی مطالعات خاور دور در آکادمی علوم روسیه، استدلال می کند که "همکاری روسیه و چین در حوزه مالی به ما می گوید که آنها در نهایت در حال یافتن پارامترهای اتحاد جدید با همدیگر هستند.

بسیاری انتظار داشتند که این یک اتحاد نظامی یا یک اتحاد تجاری باشد، اما اکنون این اتحاد بیشتر در جهت بانکی و مالی حرکت می کند و این همان چیزی است که می تواند استقلال هر دو کشور را تضمین کند.
در سه ماه اول سال ۲۰۲۰، کمتر از نیمی از معاملات بین دو کشور به دلار انجام شد، در حالی که ۳۰٪ از آنها به یورو و ۲۴٪ باقی مانده با ارزهای ملی دو کشور انجام شده است. این مساله سهم بالایی را برای ارزهای غیر دلاری در شهرکهای چین و روسیه نشان داد، زیرا تجارت بین این دو شریک ۴۹.۱۵ میلیارد دلار در نیمه اول سال ۲۰۲۰ بود. در مقایسه، در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۹۰٪ از کل معاملات بین چین و روسیه به دلار انجام شده است.

سیمز خاطرنشان می کند: روند "غیر دلار سازی" از اوایل سال ۲۰۱۴ توسط مسکو دنبال شده است، به دنبال بسته تحریم هایی که پس از همه پرسی ضمیمه شدن کریمه به خاک روسیه تحمیل شد.

جنگ تجاری ایالات متحده و چین که شاهد اعمال تعرفه کالاهای چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار توسط دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ و بر حسب زمان میلیارد ها دلار دیگر بود، فقط این عزم را تشدید کرد، که اکنون نیز توسط پکن به شدت احساس می شود.

در ژوئن سال ۲۰۱۹، مقامات روسی و چینی توافق نامه ای را برای تغییر از دلار در معاملات دو جانبه خود امضا کردند و به جای آن به ارزهای ملی تغییر دادند.

کشورها همچنین متعهد شدند که یک راه حل جایگزین برای مکانیسم پرداخت SWIFT که توسط ایالات متحده هدایت می شود، برای تسهیل انتقال به طور مستقیم به روبل و یوان پیدا کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала