طالبان: حضور ایران در مذاکرات، مثبت است

© Photo / IRNA طالبان
 طالبان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سهیل شاهین: تهران برای حل مساله افغان‌ها از خود اراده نشان داده و می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز 8 ماه اوت اعلام کرد که تهران برای حل مساله افغان‌ها از خود اراده نشان داده و می دهد. از این رو ما از مشارکت این کشور استقبال می‌کنیم.

سخنگوی طالبان در پاسخ به این سوال که در ماه ژوئن وزارت امور خارجه ایران برای میزبانی مذاکرات بین افغان اعلام آمادگی کرد گفت:« بله ما با کشورهای همسایه ازجمله ایران تماس داریم زیرا با این کشور مرز طولانی داریم.

بسته شدن مرز افغانستان به روی کامیون‌های ایرانی  - اسپوتنیک ایران
بسته شدن مرز افغانستان به روی کامیون‌های ایرانی

صدها هزار پناهنده افغان در ایران بسر می برد به این ترتیب ما با ایران گفت وگو می کنیم. ما در خصوص حل و فصل صلح آمیز مساله افغانستان گفت وگو کردیم و در آینده نیز به مذاکره در این خصوص ادامه می دهیم. تهران اراده برای حل مساله افغان ازخود نشان می دهد و ما از مشارکت این کشور استقبال می کنیم.

شاهین در پاسخ به این پرسش که آمریکا اتهامی را مطرح می کند که گویا روسیه تلاش می کند طالبان را اجیر کند تا نظامیان امریکایی را بکشند گفت:«در وهله اول می خواهم بگویم این اظهارات غیرمسئولانه است و با واقعیت مطابقت ندارد. این گونه اظهارات بخشی از کارزاری است که مخالفان روند صلح در افغانستان به راه انداخته اند. آنها می خواهند به این روند ضربه بزنند و چوب لای چرخ می گذارند.

من ادعای تحویل سلاح به طالبان از طرف روسیه را رد می کنم. این حقیقت ندارد. ما با روسیه روابط داریم اما موضوع روابط سیاسی مطرح است. دفتر سیاسی ما در دوحه با روسیه همانند کشورهای همسایه دیگر و کشورهای منطقه روابط دارد».

این اطلاعات بی اساس و اشتباه از سوی اداره امنیت ملی کابل در اختیار برخی خبرنگاران اروپایی و آمریکایی قرار گرفت تا در روند صلح افغانستان کارشکنی شود. در این اخبار هیچ چیزی که با واقعیت مطابقت داشته باشد وجود ندارد. این کارزار علیه روند صلح افغانستان است و ما آن را کاملا رد می‌کنیم.

در رابطه با همکاری طالبان با سرویس های اطلاعاتی آمریکا برای دریافت اطلاعات، لازم به ذکر است که طرف آمریکایی از ما چنین درخواستی نکرده است زیرا آنان می دانند که این ادعا حقیقت ندارد و این یک ادعای جعلی و فیک است.

همینک ما کانال رابطه نظامی داریم و اگر مورد نقضی رخ می دهد ما به طرف آمریکایی اطلاع می دهیم و آنان نیز به همین گونه رفتار می کنند اما در این مورد معین طرف آمریکایی از ما سوالی نکرده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала