گزارش و تحلیل

با تغییر نماینده جدید آمریکا در امور ایران روابط دو کشور چگونه خواهد شد؟

© AP Photo / Pool / Andrew Harnikبا تغییر نماینده جدید آمریکا در امور ایران روابط دو کشور چگونه خواهد شد؟
با تغییر نماینده جدید آمریکا در امور ایران روابط دو کشور چگونه خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
 الیوت آبرامز، سیاستمدار آمریکایی، جایگزین برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شد.

الیوت آبرامز در سال 2019 به دستور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا انتخاب شد و در حال حاضر، علاوه بر سمت جدید خود، این مقام را نیز حفظ خواهد کرد.

او سابقه فعالیت در دولت‌های رونالد ریگان و جرج دابلیو بوش را دارد و اینک فعالیت خود را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا ادامه می‌دهد. آبرامز در جریان ماجرای ایران کنترا در دوره ریاست جمهوری ریگان به اتهام پنهان کردن اطلاعات از کنگره مجبور به پاسخگویی در مقابل نمایندگان شد، اما توسط جرج اچ دابلیو بوش مورد عفو قرار گرفت.

وی از ایده جرج بوش برای حمله به عراق حمایت کرد و به او در طراحی تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 کمک کرد. آبرامز روابط نزدیکی نیز با لابی‌های حامی اسرائیل دارد و عضو شورای یادبود هولوکاست در آمریکاست. همچنین، آبرامز در تلاش برای برنامه‌ریزی کودتا علیه هوگو چاوز، رئیس جمهور چپگرای آن کشور نقش داشته است.

در رابطه با این تحولات با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم.

آمریکا با این تغییر چه پیامی سیاسی را به ایران ارسال می کند؟

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - اسپوتنیک ایران
کناره‌گیری برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از سمت خود

پیام مشخص و واضح این تغییر، شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است. آمریکا با سیاست حداکثری قصد داشت تا ایران را سرنگون کند، اما نتوانست. سیاست های فشار حداکثری قرار بود تا از ایران امتیازات بیشتری بگیرد، امتیازات بیشتری که نتوانست بگیرد هیچ، بلکه امتیازات قبلی برجام را هم آمریکایی ها بخشی از آن را از دست داده اند. این سیاست جواب نداده است و قرار هم نیست جواب بدهد و این نکته اصلی را بریان هوک به آن پی برده است و تصمیم گرفته که این پست را رها کند و دولت ترامپ را نیز رها کند. این وضعیت برایان هوک است. این که دولت آمریکا می آید و شخصی مثل الیوت آبرامز را که سابقه مخوف حقوق بشری در آمریکای لاتین دارد و با هماهنگی وی دهها هزار نفر از مردم آمریکای لاتین بدست دیکتاتورهایی که آبرامز به آنها کمک می کرده است کشته شده اند. انتخاب این فرد با این سابقه مخوف حقوق بشری نشانه دیگری از شکست آمریکا علیه ایران است. آبرامز که در آخرین پست فعلی خود که نماینده آمریکا در امور ونزوئلا است نیز بدنبال سرنگونی دولت ونزوئلا بوده است در این پست نیز موفق نبوده و نتوانسته دولت ونزوئلا را سرنگون کند. همانطور که می دانید دولت ونزوئلا، دولتی است که ایران به آن کمک می کند. دولت ترامپ به نوعی از دولت ونزوئلا قدرتمند تر است و اگر نتوانستند دولت ضعیفتری را سرنگون کنند، دولت قویتر را هم نمی توانند سرنگون کنند. آبرامز زمانی که یک پست را داشت در آن موفق نبود حالا که یک پست دیگری نیز به وی دادند از این جهت این به رسمیت شناختن شکست دولت ترامپ علیه ایران است. آبرامز هم مثل برایان هوک در رسیدن به اهداف سیاست حداکثری توفیقی نخواهد داشت و از این جهت دوره عمل دولت ترامپ تمام خواهد شد. زندگی سیاسی این افراد تمام خواهد شد ولی جمهوری اسلامی به حرکت خودش با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد. 

با در نظر گرفتن پیشینه الیوت آبرامز و همچنین صهیونیست بودن وی، شما فکر می کنید چه سیاستی را علیه ایران در پیش خواهد گرفت؟

سیاست های شکست خورده فعلی ادامه خواهد داد و بیشتر نمایان خواهد کرد که سیاست آمریکا علیه ایران ناکارآمد است. عقبه صهیونیستی آبرامز نیز نتیجه اش این خواهد شد که واقعیت های موجود را در منطقه نخواهد دید و این عقبه وی بیشتر او را به سمت سیاست های غیر واقعی هدایت خواهد کرد علاوه بر این سابقه پیشین و گسترده آبرامز در جنایت های دهه پیشین که در آمریکای لاتین داشته، این شعارهای حقوق بشری و دفاع از ملت ایران که آمریکا مدعی است به شدت زیر سوال می رود. زیرا وی از مخوف ترین و جنایت پیشه ترین شخصیت های تاریخ معاصر را مسول پرونده ایران گذاشته اند. همانطور که پیشتر هم گفتم این نشانه شکست است.

آیا ایران باید منتظر ضربات سیاسی جدیدی از طرف این سیاستمدار باشد؟

حقیقت این است که فرقی نمی کند چه کسی مسئول پرونده ایران باشد چون سیاست آمریکا علیه ایران سیاستی شکست خورده است. در این سیاست شکست خورده وقتی افراد جدیدی می آیند، مثلا کاری نبود که برایان هوک علیه ایران انجام نداده باشد. فردی الان مسئولیت گرفته است که واقعیت های موجود را نمی تواند درک کند. از این جهت منسوب شدن وی خیلی ها را در ایران خوشحال می کند به این دلیل که نشان دهنده ضعف دولت آمریکا در مقابل ایران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала