واکنش شدید ترکیه به اظهارات مقامات یونان در خصوص بازگشایی مسجد ایاصوفیه

© Sputnik / Burcu Okutanواکنش شدید ترکیه به یونان در خصوص بازگشایی مسجد ایاصوفیه
واکنش شدید ترکیه به یونان در خصوص بازگشایی مسجد ایاصوفیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه واکنش مقامات یونان به بازگشایی مسجد ایاصوفیه را بشدت محکوم کرد.

 اسپوتنیک. حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه ای اظهارات مقامات یونان و اعتراضات مردم این کشور به بازگشایی مسجد ایاصوفیه را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه تاکید کرد: یونان به بهانه واکنش‌ها بار دیگر دشمنی خود با اسلام و ترکیه را علنی کرد، اقدام دولت و اعضای پارلمان یونان كه مردم را با اظهارات خصمانه تحریک کرده و اجازه دادند كه در ملا عام پرچم پر افتخار ترکیه در سالونیک سوزانده شود را به شدت محکوم می کنیم.

اقامه اولین نماز جمعه پس از سال 1934 در مسجد ایاصوفیه - اسپوتنیک ایران
اولین نماز جمعه پس از سال 1934 در مسجد ایاصوفیه اقامه خواهد شد+ویدیو

آکسوی در ادامه ضمن مقایسه واکنش مقامات یونان با "خشم کودک لوسی که پهن شدن فرش نماز خشمش را برانگیخته است"، افزود: این ذهنیت های نژاد پرستانه از تاریخ درس عبرت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند درس حاکمیت ملی به ترکیه بدهد، مسجد ایاصوفیه که به خواست ملت ترکیه بازگشایی شد، مانند سایر دارایی‌های فرهنگی ترکیه متعلق به این کشور است و خواهد بود.

پیش از این، میستوتاکیس نخست وزیر یونان در انتقاد به این تصمیم گیری ترکیه گفته بود که تبدیل ایاصوفیه به مسجد مظهر قدرت نیست، بلکه اثبات ضعف ترکیه است. به گفته وی، ترکیه با چنین اقداماتی فرهنگ قرن بیست و یکم را مورد توهین قرار می دهد.

روز گذشته پس از 86 سال نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برگزار گردید.

دادگاه عالی ترکیه 10 جولای مصوبه سال 1934 مبنی بر تبدیل ایا صوفیه به موزه را ملغی کرد. پس از آن اردوغان حکم تغییر کاربری ایا صوفیه از موزه به مسجد را به امضا رساند.

ایاصوفیه در قرن ششم میلادی به فرمان ژوستینین یکم از امپراتوران روم شرقی (بیزانس) ساخته شد. پس تصرف قسطنطنیه به دست عثمانی ها و سقوط امپراتوری بیزانس در سال 1453 کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم آتاتورک بنیانگذار دولت مدرن ترکیه به موزه تبدیل گردید و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала