وزارت خارجه روسیه به ارزیابی شانس بازگشت به برجام پرداخت

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو تمام شرکا در رابطه با برجام و اعضای سازمان ملل متحد را فرامی‌خواند « اراده سیاسی از خود نشان بدهند و به دفاع از برجام برخیزند».

به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیه منتشره از سوی وزارت خارجه روسیه به مناسبت 5-مین سالگرد امضای برجام آمده است که شانس بازگشت برنامه جامع اقدام مشترک به کانال ثابت حفظ می‌شود. روسیه قصد دارد منتها تلاش خود را برای دستیابی به این هدف به انجام برساند و شرکا را به کار مشترک برای جستجوی راه‌های رفع تنش و حفط و حمایت از برجام در مقابل حملات آمریکا فرامی‌خواند.

در اعلامیه وزارت خارجه روسیه آمده است:«برجام، گزینه دیگری ندارد. دستور روز مخالفان برجام فقط بر نابودی آن تکیه دارد و مخالفان برای رسیدن به اهداف خود حاضرند دست به تشنج نظامی –سیاسی در خاورمیانه  بزنند و بحران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را تحریک کنند و بدین ترتیب  مسائل ماقبل انتخاباتی خود را حل و فصل کنند.

مسکو تمام شرکا در رابطه با برجام و اعضای سازمان ملل متحد را فرامی‌خواند « اراده سیاسی از خود نشان بدهند و به دفاع از برجام برخیزند».

سفیر ایران در روسیه: امروزه جامعه بین الملل نگران قانون شکنی موسسان سازمان ملل است - اسپوتنیک ایران
سفیر ایران در روسیه: امروزه جامعه بین الملل نگران قانون شکنی موسسان سازمان ملل است

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، توافق هسته ایران یا توافق ایران یا توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد. مذاکرات رسمی برای طرح جامع اقدام مشترک دربارهٔ برنامه اتمی ایران با پذیرفتن توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۱۳ شروع شد. به مدت ۲۰ ماه کشورها درگیر مذاکره بودند که در آوریل ۲۰۱۵ تفاهم هسته‌ای لوزان شکل گرفت.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала