آیا ورزش می‌تواند از کاهش بینایی جلوگیری کند؟

© Sputnik / Vitaly Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ورزش می‌تواند از کاهش بینایی جلوگیری کند؟
آیا ورزش می‌تواند از کاهش بینایی جلوگیری کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ورزش همه چیز را از بیماری‌های قلبی و عروقی گرفته تا سلامت شناختی فرد بهبود می‌بخشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از«نیواطلس»، بر طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است ورزش می‌تواند باعث کاهش سرعت تباهی لکه زرد در چشم با افزایش سن شود. فعالیت بدنی باعث کاهش اختلال بینایی در پی افزایش سن می‌شود، اما تاکنون رابطه علت و معلولی آن مشخص نشده بود.

تحقیقات جدید محققان دانشگاه ویرجینیا(UVA) اولین شواهد را از این ارتباط ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد ورزش چگونه می‌تواند به طور مستقیم تباهی لکه زرد را آهسته و یا حتی از آن جلوگیری کند.

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا(Macular degeneration)، «AMD» شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری «ماکولا یا لکه زرد» تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

تباهی لکه زرد در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اکثر موارد این بیماری با افزایش سن به وجود می‌آیند. این بیماری می‌تواند عارضه بعضی داروها نیز باشد. همچنین به نظر می‌رسد ارث نیز در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

در ایران برای زنانی که مایل به ورزش زورخانه هستند، لباس طراحی شد - اسپوتنیک ایران
در ایران برای زنانی که مایل به ورزش زورخانه هستند، لباس طراحی شد

دژنراسیون ماکولا به‌طور معمول در افراد مسن رخ می‌دهد. البته عوامل ژنتیکی هم در این مشکل نقش دارند و علت اصلی مشکل آسیب به ماکولا در شبکیه چشم است. پیشگیری از آن شامل ورزش و تغذیه مناسب و سیگار نکشیدن است. تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای پیشگیری از این مشکل اثبات نشده‌ است. هیچ درمان خاصی برای کسی که با این مشکل دید خود را از دست داده وجود ندارد.

مجموعه‌ای از آزمایش‌ها روی موش‌ها برای بررسی اینکه آیا ورزش به طور مستقیم بر روی تباهی لکه زرد تأثیر می‌گذارد، انجام شده است. دو گروه از موش‌ها با هم مقایسه شدند. محققان در دو آزمایش دریافتند که رشد رگ‌های خونی در موش‌هایی که ورزش می‌کنند، بین ۳۲ تا ۴۵ درصد کمتر از موش‌های بدون تحرک بود که به ورزش داوطلبانه دسترسی نداشتند.

این در نهایت بدین معنی است که حتی مقدار کمی ورزش به نظر می‌رسد پیامدهای مستقیم و پیشگیرانه‌ای در برابر انواع خاصی از اختلالات بینایی داشته باشد. اینکه دقیقاً چه مکانیسم مولکولی خاصی واسطه این محافظت از لکه زرد است، هنوز مشخص نیست. یک فرضیه مطرح شده این است که انجام ورزش دارای اثرات مفید برای سیستم ایمنی است که می‌تواند اقدامات التهابی احتمالی برای لکه زرد را که وابسته به افزایش سن است، کاهش دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала