اشتباه فاحشی که به حادثه منجر شد

© Sputnik / Iranian Red Crescent Society /  مراجعه به بانک تصاویر هواپیمای اوکراینی
هواپیمای اوکراینی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادستان نظامی تهران: هواپیمای اوکراینی مورد اصابت نه 2 موشک بلکه یک موشک قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، غلامعباس ترکی دادستان نظامی استان تهران دلایل تأخیر در اعلام هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی را تشریح کرد. هواپیمای اوکراینی مورد اصابت نه 2 موشک بلکه یک موشک قرار گرفت و موشک دوم از کنار آن رد شد و به هواپیما اصابت نکرد.

دادستان نظامی استان تهران در تشریح اقدامات به عمل آمده بعد از وقوع این سانحه گفت:« حضور نیرو‌های انتظامی و هلال احمر با مدیریت فرماندار شهریار در محل سانحه، از جمله اولین اقدامات بعد از سقوط هواپیما بود و گروه‌های دوازده‌گانه بررسی سانحه هواپیمایی کشوری بلافاصله در صحنه حاضر شدند و اقدامات اولیه را انجام دادند. روز بعد از حادثه یعنی 19 دی، هیئت 47 نفره اوکراینی محل سانحه را بررسی کردند و همکاری‌های خوبی با این هیئت صورت گرفت.

 اوکراین: اگر ایران به وعده خود درباره هواپیمای اوکراینی عمل نکند، به دادگاه بین المللی می رویم  - اسپوتنیک ایران
اوکراین: اگر ایران به وعده خود درباره هواپیمای اوکراینی عمل نکند، به دادگاه بین المللی می رویم

در همان روز وقوع سانحه، پرونده‌ای در دادسرای عمومی شهریار تشکیل شد.3 روز بعد، در 21 دی که ستاد کل نیرو‌های مسلح بعد از بررسی‌های اولیه، علت سانحه را شلیک سامانه پدافندی بر اثر خطای انسانی اعلام کرد، به دستور رئیس قوه قضائیه، پرونده به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ارسال و هیئت قضایی دادسرای نظامی در همان روز تشکیل شد.

گفته شده که دو موشک توسط سامانه پدافندی شلیک شده و بررسی کارشناسان حاکی است که یکی از این موشک‌ها تاثیری بر روی هواپیما نداشته و موشک دیگر در نزدیکی هواپیما منفجر شده است. 26 ثانیه فاصله شلیک‌های اول و دوم بوده، ولی متاسفانه در این فاصله زمانی هم، کاربر برای شلیک دوم از شبکه کسب مجوز نمی‌کند.

در ساعت 5 و 52 دقیقه واحد کنترل تقرب مراقبت پرواز با مرکز کنترل فضای کشور تماس می‌گیرد و درخواست صدور مجوز می‌کند و مرکز کنترل کشور یک دقیقه بعد درخواست را به مرکز هماهنگی اعلام می‌کند و نهایتا با تأیید این مرکز در ساعت 6 و 12 دقیقه، خلبان مجوز پرواز را از برج مراقبت فرودگاه امام خمینی دریافت می‌کند.

درساعت 6 و 12 دقیقه، هواپیما در ارتفاع 600 متری هدف موشک پدافند هوایی گرفته و متاسفانه سقوط می‌کند.

دادسرای نظامی در بررسی‌ها به یکسری از خطا‌ها رسیده است. سامانه سیاری که موشک شلیک کرده پس از راه اندازی مجدد به دلیل شرایط میدانی، شمال واقعی را دقیق تعیین نمی‌کند و همین اشتباه فاحش موجب می‌شود که سمت اهداف شناسایی شده توسط سامانه با اختلافی حدود 105 درجه توسط اپراتور مشاهده شود و این خطا، مبنای یک سلسله اشتباهات دیگر قرار می‌گیرد و در نتیجه سامانه پدافندی دچار اشتباه می‌شود.

یک کارمند بخاطر کسل کننده بودن کارش 50 هزار یورو غرامت گرفت - اسپوتنیک ایران
یک کارمند بخاطر کسل کننده بودن کارش 50 هزار یورو غرامت گرفت

در پایان سال گذشته مقرر شد که جعبه‌های سیاه را به لابراتور مجهز در خارج از کشور ارسال کنیم و دقیقا با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان مقارن شد و طرف خارجی اعلام کرد که لابراتور‌های ما امکان پذیرش جعبه سیاه را تا زمان فروکش کردن ویروس کرونا ندارند.

در حال حاضر و بعد از فروکش کردن نسبی بیماری کووید 19، لابراتور‌های فرانسه برای دریافت جعبه‌های سیاه اعلام پذیرش و آمادگی کردند که با تشخیص سازمان هواپیمایی کشوری به این کشور ارسال شد.

در باره جبران خسارت این سانحه، جلساتی با شورای عالی امنیت ملی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشتیم و بحث جبران خسارت‌ها را پیگیری کردیم و برابر تصمیمات مقامات صالح، پرداخت خسارات و غرامات براساس نرخ بین‌المللی خواهد بود و به صورت یکسان در صورت تکمیل مستندات حقوقی، ترجیحاً زودتر از زمان برگزاری دادگاه سانحه هوایی پرداخت خواهد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала