زنگنه: طرح پایانه صادرات نفت در جاسک ، استراتژیک ترین طرح دولت ایران است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بیژن زنگنه وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر نفت ایران در مراسم آغاز رسمی کار احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به بندر جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران اعلام کرد طرح پایانه صادرات نفت در جاسک (واقع در استان هرمزگان) ، استراتژیک ترین طرح دولت ایران است.

به گزارش اسپوتنیک ، بیژن نامدار زنگنه ضمن بیان این مطلب خاطرنشان ساخت این خط لوله به قطر ۴۲ اینچ یعنی بیش از یک متر از گوره در استان بوشهر شروع شده و از خلیج فارس وارد هرمزگان  و بندر جاسک می شود که بزرگترین پایانه صادراتی ایران بطول یک هزار کیلومتر در آنجا در حال احداث است.

​یادآور می شود ظهر امروز با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نفت ایران ، استاندار هرمزگان و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران به‌صورت رسمی آغاز شد.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، هدف از اجرای طرح راهبردی و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک‌میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران اعلام شده است.

از اهم پروژه‌های طرح انتقال نفت از گوره به پایانه جدید جاسک، می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله 42اینچ سازگار با نفت ترش، احداث 5 تلنبه‌خانه و 3 ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به‌ظرفیت 10 میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

در این طرح ملی و راهبردی همه پیمانکاران، تولیدکنندگان و سازندگان، ایرانی بوده و بیش از 95 درصد خدمات و کالاهای مورد نیاز از داخل کشور تأمین می‌شود.

با احداث این خط لوله ظرفیت انتقال یک‌میلیون بشکه نفت خام در روز از گوره به پایانه جاسک ایجاد خواهد شد و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک صورت خواهد گرفت.

احداث این خط لوله موجب استمرار صادرات نفت خام تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی کشور و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران خواهد شد.

این طرح انتقال نفت خام که در مسیر بندرعباس به جاسک انجام می‌شود قرار است با هزینه 1 و نیم میلیارد یورو به انجام برسد.

مهم‌ترین بخش‌های این طرح عبارتند از تأمین هزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله 42اینچ انتقال نفت خام از تلنبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به‌طول تقریبی هزار کیلومتر، احداث 5 تلنبه‌خانه، احداث 3 ایستگاه دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، اجرای 400 کیلومتر خط انتقال برق و احداث 10 پست برق، احداث 20 مخزن ذخیره‌سازی به‌ظرفیت کلی 10 میلیون بشکه در منطقه جاسک با سرمایه‌گذاری 217 میلیون یورو توسط بخش خصوصی، احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور (SPM)، خط لوله زیردریایی، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران.

میزان پیشرفت این پروژه تا امروز 39 درصد بوده است و تاکنون 860 کیلومتر عملیات مسیرسازی، 350 کیلومتر لوله حمل‌شده به کارگاه، 440 کیلومتر ساخت لوله و 260 کیلومتر عملیات جوشکاری انجام شده است.

همه پیمانکاران و مشاورین این طرح ملی و راهبردی ایرانی بوده و بخش عمده تجهیزات و کالاهای مورد نیاز توسط سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی داخل کشور تأمین می‌شود و بر همین اساس 95 درصد خدمات، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز این طرح ایرانی خواهند بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала